ukster
Artikelen: 0

recept

Een bekertje in de vorm van een afgeknotte kegel (diameter onderkant 6 cm, diameter bovenkant 9 cm, hoogte 8 cm) bevat 400 gram romige kookroom voor een verrukkelijk dessert. Wat is de kolomhoogte van de kookroom die is verwijderd als er 240 gram uit de beker is gehaald voor het garneren van een heerlijke chocoladetaart? (Er is geen weegschaal aanwezig)
tempelier

Re: recept

Het gaat om een afgeknotte kegel.

Bepaal de inhoud van de gehele kegel.

Vandaar uit het restant voor de kookroom.

(met gelijkvormigheid)
ukster

met fractie frecept
1
1 404 keer bekeken
ArcherBarry
Moderator

tempelier schreef: zo 03 nov 2024, 11:08 Het gaat om een afgeknotte kegel.

Bepaal de inhoud van de gehele kegel.

Vandaar uit het restant voor de kookroom.

(met gelijkvormigheid)
vergeet niet te compenceren voor dichtheid van de room, en omdat niet gegeven is of het een 10%mass vet room, reguliere (slag)room (30%mass vet), opgeklopte slagroom (30% massa vet maar met onbekende hoeveelheid ingeslagen lucht) of premium room met 40%mass is, lijkt het mij dat er nogal een verschil in antwoorden komt dat je of 4 berekeningen moet maken of er een grote standaarddeviatie komt op het antwoord.

Dus, in mijn ogen is er onvoldoende informatie beschikbaar in deze opdracht om het juiste antwoord uit te rekenen
wnvl1

De homogeniteit van de room zou een rol kunnen spelen in de oefening, maar de dichtheid niet.
ukster

Deze tekst laat minder ruimte voor misverstanden hoop ik. :lol:
Een bekertje in de vorm van een afgeknotte kegel (diameter onderkant 6 cm, diameter bovenkant 9 cm, hoogte 8 cm) bevat een vloeistof met de viscositeit van water. Wat is de kolomhoogte van de vloeistof die is verwijderd als er 240 gram uit de beker is gehaald. (Er is geen weegschaal aanwezig)

Terug naar “Sciencetalk café”