Puzzel Puzzels
0ldnick
Artikelen: 0

kortste afstand tussen twee ellipsen

Goedemorgen,

Ik ben voor een stageopdracht bezig met de berekening van het drukverlies door een warmtewisselaar. Ik gebruik het Duitse boek VDI Warmeatlas. Ik probeer nu het drukverlies te berekenen in een warmtewisselaar met ellipvormige buizen. Hoe ik dat precies moet doen, staat in het boek. Echter, voor die berekening heb ik ook de kortste afstand nodig tussen twee ellipsen. En hoe je dat berekent staat weer niet in het boek. Het gaat om de ''engster Querschnitt'' op de foto in de bijlage.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. De maten sq,s1,dk1,dk2 zijn allemaal variabel.

Alvast bedankt,

Groeten Nick

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 0ldnick op wo 27 mar 2013, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

siep
Moderator

Re: kortste afstand tussen twee ellipsen

Je bijlage ontbreekt.

Indien nodig: David heeft hier een aantal mogelijkheden verzameld hoe je plaatjes zichtbaar kan maken:
viewtopic.php?f=15&t=5039
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

0ldnick

oja vreemd.. ik heb hem toegevoegd, beetje groot maar goed te zien..
siep
Moderator

Leg de eerste ellips met het middelpunt in oorsprong O.
Deze ellips heeft dan de vergelijking:

\(\frac{x^2}{a^2}+\frac{y^2}{b^2}=1\)

waarbij in jouw geval

\(a=\frac{d_{k,1}}{2}\)

\(b=\frac{d_{k,2}}{2}\)

Kies de aangrenzende tweede ellips met middelpunt Q = (qx, qy) zo dat qx > 0 en qy > 0
Dan is:

\(q_x = s_l\)

\(q_y = \frac{s_q}{2}\)

NOOT: kloppen de afstanden van sl en sq in je plaatje?
(sl gaat daar namelijk naar de volgende rij, terwijl sq twee rijen verder gaat)

( nog zonder bewijs: )
Het lijnstuk 'engster Querschnitt' loopt dan door het midden van OQ, noem dat punt M = (mx, my)
Hierdoor is:

\(m_x = \frac{s_l}{2}\)

\(m_y = \frac{s_q}{4}\)

Voor het snijpunt P = (px, py) van de 'engster Querschnitt' met de eerste ellips moet dan gelden:

\(\left(1-\frac{b^2}{a^2}\right)p_x - m_x + m_y \cdot \frac{b}{a}\cdot \frac{p_x}{\sqrt{a^2-p_x^2}} = 0\)

Los hieruit px numeriek op

Vervolgens is py:

\(p_y= b \cdot \sqrt{1 - \frac{p_x^2}{a^2}}\)

De 'engster Querschnitt' is dan 2 keer de afstand PM:

\(\text{engster Querschnitt} = 2 \cdot \sqrt{(m_x-p_x)^2 + (m_y-p_y)^2}\)

Kom je hiermee verder?
(Zo niet: heb je ook een voorbeeld met waarden van sq, sl, dk1 en dk2 dat we kunnen doorrekenen? )
0ldnick

He super bedankt, ik ga er morgen aan rekenen. Ik hoop dat ik eruit kom. Ik heb een voorbeeldje eventueel: dk1 46, dk2, 25, sq 78,sl 28

Groeten Nick

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

siep
Moderator

Bewijs van een unieke 'engster Querschnitt' die bovendien door M gaat:

[1] Er is slechts 1 'engster Querschnitt' (= eQ):
Stel er zijn 2 lijnstukken eQ, dan kan je daarmee een vierhoek maken door de vier eindpunten op beide ellipsen daarvan met elkaar de verbinden. Omdat de twee ellipsen beide deels door deze vierhoek lopen moet er een kortere verbinding tussen de ellipsen bestaan die binnen die vierhoek ligt. De oorspronkelijke twee eQ's kunnen daardoor niet de juiste eQ's zijn.

[2] De eQ loopt door M:
Stel de eQ loopt niet door M, maar links of rechts daarvan.
Wegens 180 graden rotatie-symmetrie van de 2 ellipsen om M moet er dan een even lange eQ zijn aan de andere kant van M. Volgens [1] kan dat niet, dus moet de eQ door M lopen.

Afleiding formule kortste afstand:

We willen |MP| minimaliseren, dit is gelijk aan |MP|^2 minimaliseren, dus moet gelden:

\(\frac{\text{d}}{\text{d} p_x}\left[ (p_x-m_x)^2 + (p_y-m_y)^2 \right] = 0\)

Omdat P op de bovenste helft van de ellips met middelpunt O ligt moet:

\(\frac{p_x^2}{a^2}+\frac{p_y^2}{b^2}=1\)

dus

\(p_y^2=b^2\left(1 - \frac{p_x^2}{a^2}\right) = b^2 -\frac{b^2}{a^2}\cdot p_x^2\)

en

\(p_y=b \cdot \sqrt{1 - \frac{p_x^2}{a^2}}\)

Samen met

\(\frac{\text{d}}{\text{d} p_x}\left[ (p_x-m_x)^2 + p_y^2 - 2m_y p_y + m_y^2 \right] = 0\)

levert dit:

\(\frac{\text{d}}{\text{d} p_x}\left[ (p_x-m_x)^2 + b^2 - \frac{b^2}{a^2}\cdot p_x^2 - 2m_y \cdot b \cdot \sqrt{1 - \frac{p_x^2}{a^2}} + m_y^2 \right] = 0\)

ofwel

\(2(p_x-m_x) - 2\cdot \frac{b^2}{a^2}\cdot p_x - 2m_y \cdot b \cdot \frac{1}{2} \cdot \frac{1}{\sqrt{1 - \frac{p_x^2}{a^2}}}\cdot \frac{-2}{a^2} \cdot p_x= 0\)

ofwel

\(\left(1-\frac{b^2}{a^2}\right)p_x - m_x + m_y \cdot \frac{b}{a}\cdot \frac{p_x}{\sqrt{a^2-p_x^2}} = 0\)

Op welke engster Querschnitt kom je met je voorbeeld uit?

Terug naar “Praktijkproblemen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!