Hi, nieuw vak, nieuw probleem. Voortbrengers van een groep. Ofwel in het engels: generator.
Ik begin het met simpele groepen redelijk te snappen, maar nu gaat het bijvoorbeeld over dingen met matrices.
Bijvoorbeeld de vraag:
Gegeven is de ondergroep G = { \begin{pmatrix} \bar{a} & \bar{b}\\ \bar{0}& \bar{1} \end{pmatrix} met \bar{a} in \{\bar{1},\bar{3},\bar{9}\} en \bar{b} in \mathbb{Z}/13\mathbb{Z}} van GL_2(\mathbb{Z}/13\mathbb{Z}), de inverteerbare 2x2-matrices met coëfficienten modulo 13.
Zij N = {\begin{pmatrix} \bar{a} & \bar{b}\\ \bar{0}& \bar{1} \end{pmatrix} met \bar{b} in \mathbb{Z}/13\mathbb{Z} } de ondergroep van G voortgebracht door \begin{pmatrix} \bar{1} & \bar{1}\\ \bar{0}& \bar{1} \end{pmatrix}.
Leg uit waarom een ondergroep H van G met H\cap N = \begin{pmatrix} \bar{1} & \bar{1}\\ \bar{0}& \bar{1} \end{pmatrix}uit 1 of 3 elementen bestaat.
Maar wat betekent nou precies dat N de ondergroep van G is voortgebracht door die matrix? Hoe moet ik dat zien? En wat heeft H doorsnede N daarmee te maken?
Ik hoor graag hoe het werkt... hopelijk kan iemand me iets meer duidelijk maken.
Groetjes Ilona
Puzzels