Puzzel Puzzels
Wees1proton#33
Artikelen: 0

[wiskunde] differentiëren /afleiden letterfunctie

Hallo,

Ik ben aan het oefenen voor een tentamen en kom de volgende opdracht tegen.

Zover mijn kennis reikt, moet er de afgeleide bepaald worden van deze functie. Ik werk dit uit en zag dat Photomath gebruik maakte van de Ln-regel. Nou heb ik de uitwerking gemaakt:

Maar dit klopt niet met het antwoord zoals in de afbeelding met rode tekst gegeven:

Ik kan niet vinden waar het is fout gegaan. de Ln regel luid dat f`(x) = g`(x) * f(x)
waarin g(x) = ln f(x) ,

Ik zie dat de alpha bijvoorbeeld in mijn uitwerking komt bij de laatste stap maar niet bij het antwoord. Verder klopt het in meerdere stappen niet... kan iemand mij hierin doorheen helpen? Heel erg bedankt.
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-04-13 161709
Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-13 om 16
Schermafbeelding 2025-04-13 161117

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Professor Puntje

Re: [wiskunde] differentiëren /afleiden letterfunctie

Als je \( \varepsilon \) naar c differentieert, dan valt de \( \alpha \) al zo weg. Zie je dat?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wees1proton#33

Professor Puntje schreef: zo 13 apr 2025, 16:22 Als je \( \varepsilon \) naar c differentieert, dan valt de \( \alpha \) al zo weg. Zie je dat?
Nee dat zie ik niet, niet helemaal. Ik zie dat je in de gewone functie het wel kunt afleiden, maar als je de Ln-regel wilt toepassen, dan moet je altijd de g`(x) maal f(x) doen. Je g`(x) is de afgeleide van de ln functie. Je vermenigvuldigt die uiteindelijk met f(x), om f`(x) te krijgen. Vermenigvuldigen met f(x) levert ook een vermenigvuldiging met alpha op waardoor alpha dus wel in de functie zou moeten zitten.... Dus ik zie niet wat ik fout doe.
Xilvo

Wees1proton#33 schreef: zo 13 apr 2025, 14:21 Zover mijn kennis reikt, moet er de afgeleide bepaald worden van deze functie. Ik werk dit uit en zag dat Photomath gebruik maakte van de Ln-regel. Nou heb ik de uitwerking gemaakt:
Waarom zou je hier die regel toepassen? Ik heb niet de indruk dat die de zaak hier makkelijker maakt, integendeel.
Professor Puntje

Je kunt de somregel voor afgeleiden toepassen en dan zie je dat de afgeleide van de constante \( \alpha \) nul is. Dat ruimt al op. Voor de afgeleide naar c van \( \varepsilon \) geldt dus:

\( \varepsilon' = \frac{ \mathrm{d} (2 \beta c \sqrt{1 - c^2})}{\mathrm{d} c} \).

En daar kun je opnieuw iets aan vereenvoudigen...
Xilvo

Wees1proton#33 schreef: zo 13 apr 2025, 14:21 de Ln regel luid dat f`(x) = g`(x) * f(x)
waarin g(x) = ln f(x) ,
dus \(g(x)=\ln f(x)\)
Dan is \(g'(x)=\frac{f'(x)}{f(x)}\)

en \(f'(x)=g'(x) f(x)=\frac{f'(x) f(x)}{f(x)}=f'(x)\)

Ik zie alleen een overbodige tussenstap. Je moet sowieso f'(x) al berekenen.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Wees1proton#33

Ik heb het al bedacht. Je kunt een combinatie doen van productregel en kettingregel. Dat maakt het ook prima te doen! Alsnog bedankt voor de hulp :)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!