Hallo , ik zit met een oude tafellintzaag waar de motor steeds in veiligheid slaat wegens oververhitting! Heb dan een andere motor geïnstalleerd alles werkt prima alleen draairichting is verkeerd, had al wat topic's gelezen ivm draairichting Elektromotor veranderen maar het blijft toch een risico aangezien er bij mij toch wat meer draadjes uit de motor komen ,(zie bijlage) Wie kan mij helpen , verder heb ik geen meettoestel om alles uit te meten ! Maar met de info die ik stuur zou toch moeten lukken voor diegene die er kennis van geeft
uiteindelijk gaan er als het goed is 4 draden de motor zelf in naar 2 aparte wikkellingen. 2 gaan direct naar de 230V en de andere 3 via een aanloopcondensator.
een van die 2 wikkelingen moet je andersom aansluiten.
Goedemiddag HansH je vroeg mij een betere foto ,de eerste foto die ik poste was een duidelijke foto van het schema , zal ze nog eens posten + een tekening hoe de kabels lopen voor alle duidelijkheid. Er lopen uiteindelijk 6 kabels naar de motor
alvast bedankt voor de moeite
Als het kan zeg mij gewoon welke kabel (kleur/nr) ik naar waar moet brengen , ik kom uit de schrijnwerkerij en met alleen een schema komt er weer twijfel opdagen . Groetjes
wit(u1) en roze(u2) zijn zo te zien de hoofdwikkeling en groen(z1) en grijs(z2) is de hulpwikkeling die via de aanloopcondensator loopt.
dus kun je wit en roze van plek verwisselen of groen en grijs. resultaat is dat dan 1 wikkeling (U) tegenggesteld veld krijgt tov de andere (z) en omdat de spanning op die 2 wikkelingen 90 graden uit fase loopt (door de aanloopcondensator) krijg je dan een draaiveld wat de andere kant op draait en daardoor draait de rotor ook de andere kant op.
Goedemorgen HansH , dat was de oplossing nog bedankt voor je kennis ben nu zelf al wat wijzer geworden over deze topic! Kan nu verder werken , ben bezig met tiny house en had lintzaagmachines nodig voor mijn pennen te maken , ik kan er nu weer invliegen. Groetjes en nogmaals bedankt
Nicolas.2 schreef: ↑do 01 mei 2025, 08:06
Kan nu verder werken , ben bezig met tiny house en had lintzaagmachines nodig voor mijn pennen te maken , ik kan er nu weer invliegen. Groetjes en nogmaals bedankt
je hebt het ook vooral een jezelf te danken door een goed duidelijk schema te tekenen. dat maakte de te nemen actie snel helder.