Dag,
Een overweging: erytrocyten in het bloed zijn negatief geladen. Zou je niet verwachten dat een flinke anemie, bijvoorbeeld een daling van Hb van 9 naar 4,5 mmol/L, en dus een flink verlies van negatieve lading uit het bloed zou moeten leiden tot een afname van de anion gap (AG), gedefinieerd als [Na+]p - ([Cl-]p + [HCO3-]p), net zoals ook gebeurt bij een hypoalbuminemie? Het verlies van “ongemeten” lading wordt dan aangevuld door “gemeten” lading, in de vorm van chloride en bicarbonaat, zoals dat altijd gebeurt. AG is natuurlijk gemeten in plasma en niet in volbloed, maar de samenstelling van plasma lijkt me wel indirect door totale lading in volbloed beïnvloed worden. Hier is -gek genoeg- niets over te vinden. Mogelijk nog een verlaging van kationenconcentratie in bloed door verlies naar interstitium via Gibbs-Donnan-effect, wat bijdraagt aan verlaging van de AG?
Gedachten zijn welkom!
Puzzels