Hier en daar lees ik iets over "gyroscopisch propulsion".
Heb het er moeilijk mee, omdat het volgens mij tegen de wetten van de kinematica ingaat.
Zijn er leden of gasten die er verhelderend inzicht over hebben?
Moderator: physicalattraction
Zeker moet er in de ruimte rekening gehouden worden met ongewenste reacties welke haaks op het stuwvlak zouden kunnen optreden; daarom dient de cosowbot uitgevoerd te zijn met een tweede parallelle set gyroscoopjes welke tegengesteld aan de eerste set hun kantelprecessies uitvoeren; een animatie van deze -in de ruimte noodzakelijke- uitvoering kan ik bij een eventuele demonstratie tonen.Professor Puntje schreef: ↑wo 04 jun 2025, 16:43 Belangrijk is ook om te meten of je apparaat zich tegen de tafel afzet, dat wil zeggen of de tafel een reactiekracht levert. Zo ja: dan gaat het in de ruimte al niet werken.
Hoewel volgens Einstein's visie de massa moet toenemen bij snelheidstoename, heb ik geen meetbare gewichtsverschillen gevonden (of zijn wellicht te verwaarlozen) bij een precesserende (draaiende) gyroscoop en een stistaande; wel trilde hij daarbij iets.
zijn te verwaarlozen, immers E=m.c² dus m=E/c². stel even voor het gemak dat je gyroscoop effectief gezien bij de rotatie 10gram een snelheid geeft 2800omw/min bij een straal van 2.5cm (ca 7m/s) dan heb je het over een energie van 1/2×0,01×49=0.3 joule. dat geeft een massa toename van 0.3/(3e8)² =3.3e-18kg. dat is met de meest nauwkeurige weegschaal op aarde nog niet te meten, maar ookal zou dat zijn, dan geeft het ook nog geen aandrijving.