Dat is niet de clou van dit artikel, dat overigens is gebaseerd op dit paper:Regor schreef: ↑wo 04 jun 2025, 13:58 Wat een nietsbeduidende vraag "wie had dat gedacht" ?
Ik wil er gerust nog een paar nulleken afdoen ...als ik er blijvend een aangepaste wedde mee verdien .. en als mijn onderzoek-centrum
zijn subsidies behoud of erdoor kan verhogen !
Wat mij betreft ;............ dertien in een dozijn !
Mijn post gaat over hoe persberichten dikwijls de nadruk leggen op zaken die het grote publiek nu eenmaal aanspreken.
Volgens Falcke et.al. als een variant op het Schwinger-effect,HansH schreef: ↑do 05 jun 2025, 09:44 de uitleg naar het grote publiek over hawking straling is dat materie en antimaterie die ontstaan op de waarnemingshorizon de kans krijgen om zich definitief te splitsen waarbij effectief gezien dus materie uit het zwarte gat ontsnapt.
maar bij sterren kan ik me daar niets bij voorstellen omdat er immers geen waarnemings horizon is die dat principe mogelijk maakt. dus hoe werkt dit proces dan als je dat zou moeten uitleggen aan het rote publiek.
maar ik zou verwachten dat die deeltjes elkaar zeer kort daarna weer vernietigen. dus waarom zou er dan materie kunnen verdampen van een ster. wat er netto gebeurt is dan toch niets meer dan dat een elektrisch veld energie levert om materie en anti materie te maken en vervolgens verdwijnt dat een momentje later weer als elektromagnetische straling. Dus het hele proces kun je dan elektrisch beschrijven met een spanningsbron met een ruisende weerstand parallen.