Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

afstraling van vermogen bij een luidspreker en hoorn

Bij een luidspreker is er een verband tussen afgestraald audiovermogen als functie van uitwijking van de luidsprekerconus, diameter van de luidspreker en frequentie. bij een hoornluidspreker heb je ook nog te maken met afgestraald vermogen en vermogen wat teruggereflecteerd wordt de hoorn in. ik zou graag wat meer inzicht krijgen in de basisvergelijkingen daarvan. bv als ik een 30 cm luidspreker heb die een frequentie van 20Hz afstraalt met een uitwijking van 1 cm piek-piek, over hoeveel afgestraald audio vermogen praten we dan? Dus is dat op een simpele manier uit te leggen? en hoe hangt bv het teruggereflecteerde vermogen in een hoorn af van de diameter van de mond en de frequentie?

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

wnvl1

Re: afstraling van vermogen bij een luidspreker en hoorn

Probeer eens de formule op te zoeken voor het vermogen van een geluidsgolf. Dat lijkt mij een goed vertrekpunt.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WillemB

Een luidspreker straalt zijn geluid alle kanten op, normaal geven fabrikanten op hoeveel geluiddruk er overblijft
van 1 Watt RMS vermogen op de speaker, op 1 meter afstand, meestal in de orde van 80-90 dB.
Hoe beter ( gevoeliger) de luidspreker hoe hoger dit getal.

Geluids druk zelf de norm is 1 Watt/m2 geeft 120 dB.

Hoe je het voor een bepaald ontwerp speaker de gevoeligheid kan bereken, weet ik ook niet.
HansH

wnvl1 schreef: za 14 jun 2025, 20:35 Probeer eens de formule op te zoeken voor het vermogen van een geluidsgolf. Dat lijkt mij een goed vertrekpunt.
ik heb nog geen duidelijk verhaal gezien wat de uitwijking van de conus koppelt aan vermogen, maar ook nog niet heel goed gezocht.
WillemB

In het boek: Het Luidspreker bouwboek, van H.H Klinger, wordt het helemaal uitgelegd
in stuk of zeven hoofdstukken wordt de akoestische en mechanische impedantie berekent,
en de transformatie tussen die twee, en ook het verschil tussen hoorn (akoestische pijp) en membraan.

De tegendruk en het verlies van het membraam in een open en gesloten kast etc.
wnvl1

Je zou iets kunnen uitwerken met de volgende formule

$$
P = \frac{1}{2} \cdot \rho \cdot v \cdot \omega^2 \cdot s_m^2 \cdot A
$$

Waar:

* \(P\) = vermogen van de geluidsgolf (in watt, W)
* \(\rho\) = dichtheid van het medium (kg/m³)
* \(v\) = voortplantingssnelheid van het geluid in het medium (m/s)
* \(\omega\) = hoekfrequentie = $2\pi f$ (rad/s)
* \(s_m\) = maximale uitwijking (amplitude) van de deeltjes (in meter)
* \(A\) = oppervlak waar de golf doorheen gaat (in m²)
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

geluid
geluid 724 keer bekeken
dan geeft zo'n groter basluidspreker van 30cm maar hooguit 0.26 watt bij 1 cm uitwijking bij 30Hz. klinkt op zich niet vreemd.
OOOVincentOOO

In formule WNVL staat \(\omega^2\) (kwadraad) zie ik niet terug bij HansH.
HansH

OOOVincentOOO schreef: di 17 jun 2025, 10:24 In formule WNVL staat \(\omega^2\) (kwadraad) zie ik niet terug bij HansH.
goed punt, foutje bij invoeren van de formule. ik zal het vanavond even aanpassen. alleen zou het resultaat dan 2.pi.F=188 x zo groot worden, dus ca 49 watt. mijn versterker is maar 40 watt en die luidsprekers hebben maar een paar% efficiency. Dus dat kan niet kloppen lijkt mij.
OOOVincentOOO

Dient men ook de effectieve waarde \(I/\sqrt{2}\) mee te nemen. Ervan uitgaande dat het een sinus is?
wnvl1

Vermoedelijk zal de luidspreker ook niet de grootste uitwijking met de hoogste frekwentie kunnen combineren.
HansH

wnvl1 schreef: di 17 jun 2025, 16:14 Vermoedelijk zal de luidspreker ook niet de grootste uitwijking met de hoogste frekwentie kunnen combineren.
Dat zal zeker niet kunnen inderdaad. is ook gelijk de reden waarom een basluidspreker veel groter moet zijn dan een midden en hoog speaker zodat nog wat vermogen geleverd kan worden bij de laagste frequenties. maar qua uitwijking kan die natuurlijk nooit groter zijn dan wat bij het vermogen hoort wat de versterker kan leveren gegeven het rendement van de speakers.
OOOVincentOOO

OOOVincentOOO schreef: di 17 jun 2025, 16:07 Dient men ook de effectieve waarde \(I/\sqrt{2}\) mee te nemen. Ervan uitgaande dat het een sinus is?
Kan iemand mij antwoord geven?
HansH

OOOVincentOOO schreef: di 17 jun 2025, 18:17
OOOVincentOOO schreef: di 17 jun 2025, 16:07 Dient men ook de effectieve waarde \(I/\sqrt{2}\) mee te nemen. Ervan uitgaande dat het een sinus is?
Kan iemand mij antwoord geven?
in de formule staat 'maximale uitwijking (amplitude) ' dat duidt op piek waarde, maar ik heb de bron niet van de post.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

OOOVincentOOO

HansH schreef: di 17 jun 2025, 19:45 in de formule staat 'maximale uitwijking (amplitude) ' dat duidt op piek waarde, maar ik heb de bron niet van de post.
Dank voor je reactie. Hoopte echter te weten te komen of de effectieve waarde relevanter in deze situatie.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op di 17 jun 2025, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!