ik zit een beetje met een gedachte, weet niet of die nou thuis hoort op een andere plek op het forum. Speciale Relativiteitstheorie zit vaak een beetje moeilijk met Euclidische ruimte, vooral vanwege de lorentz-lengtecontractie van bewegende voorwerpen. Nou had ik eerder al afgeleid dat (sommige?) relativistische dopplerformules ook gewoon opduikelen als je alleen maar tijd-dillatatie definieert voor bewegende voorwerpen (dus ook zonder lengtecontractie. De hoeveelheid tussenliggende ruimte is vaak niet zo belangrijk voor deze relativistische doppler formules.
Recentelijk zit ik ook te kijken naar roterende referentiestelsels en ook een beetje stiekem naar zwaartekracht. En ook daar zit ik met de vraag of sommige effecten (langzamer lopende klokken) niet simpelweg verklaard kunnen worden door te kijken naar tijd-dilatatie. Eigenlijk zit ik dus met het idee dat atomen misschien langzamer gaan trillen als ze 'gesquished' (samengedrukt) worden tussen twee krachten. bij deeltjesveersnellers heb je 'centrifugaalkracht' versus middelpuntszoekende kracht (resultantkracht in de 'wand'van de centrifuge/deeltjesversneller. Bij zwaartekracht krijg je een soortgelijke samendrukking tussen 'zwaartekracht/versnelling' en de normaalkracht in de 'vloer' van je opstelling.
Het is allemaal misschien een crackpot wild idee. Weet ook niet of dit nou op deze plek thuis hoort. En ik weet ook niet of anderen dit idee ook al lang hadden; dat dit al lang is onderzocht
Puzzels