Puzzel Puzzels
Gast
Artikelen: 0

QFT

Wat is het subforum?

Lijkt m.i. een mix van moderne en klassieke fysica, toch?

Afijn.

Kan iemand mij QFT top in detail uitleggen?

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

wnvl1

Re: QFT

Aangezien er geen apart subforum voor QFT bestaat op ST, valt het onder QM. QFT is immers een veralgemening van de QM, waarbij niet deeltjes maar velden worden gekwantiseerd. Bovendien is QFT, in tegenstelling tot de niet-relativistische QM, wel compatibel met de SRT.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Dit zijn in elk geval mijn 4 lievelingsboeken over QFT. Die van 'Schwichtenberg' zijn met grote voorsprong de gemakkelijkste.

1. Physics from Symmetry
Auteur: Jakob Schwichtenberg.

2. No‑Nonsense Quantum Field Theory
Auteur: ook Jakob Schwichtenberg.

3. Quantum Field Theory for the Gifted Amateur
Auteurs: Tom Lancaster & Stephen J. Blundell.

4. Quantum Field Theory in a Nutshell
Auteur: Anthony Zee.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
flappelap

Gast schreef: za 18 okt 2025, 13:18 Wat is het subforum?

Lijkt m.i. een mix van moderne en klassieke fysica, toch?

Afijn.

Kan iemand mij QFT top in detail uitleggen?
Ja hoor. Vul jij dan dit jaar mijn belastingaangifte in?
HansH

Bij mij is het hobby, dus mag het wat tijd kosten en ik heb dat graag voor anderen over geeft toch een goed gevoel als je anderen kunt helpen met jouw kennis. Misschien helpen ze jou ooit ook wel weer. Maar helaas weet ik niets van QFT.
wnvl1

Om je een idee te geven. QFT is veel abstracter, veel ruimer en vergt kennis van veel meer wiskundige technieken dan ART. Daar kan je toch niet op antwoorden in 1 post? Zelfs niet in 20 posts. Het lukt al niet bij ART om het uitgelegd te krijgen aan alle forumleden. Ik vermoed dat het als grapje bedoeld is.
Gast

flappelap schreef: za 18 okt 2025, 22:07 Ja hoor. Vul jij dan dit jaar mijn belastingaangifte in?
Ik vraag wel niks meer! 🧐

;)

Ik bedoelde, vooral achteraf gezien, meer op niet echt popijopi-wetenschap, maar een layout om te bestuderen tot op zekere hoogte. We weten, althans ik weet dat kwantumveldentheorieën nogal complex zijn. Ik ben wel thuis in relativiteit en niet relativistische kwantummechanica, alleen ik kan niet echt een goede opening vinden (op wat youtube ed na) voor relativistische QM.

@wnvl1

Ik heb A. Zee bekeken, maar niet gekocht. Maar thanks. Ik zal de andere bekijken.
Gast

Ik vermoed dat het als grapje bedoeld is.
Ja, maar wel met een onderliggende gedachte, welke ik gemakshalve maar achterwege liet.
flappelap

Je hebt weinig tekstboeken specifiek gericht op relativistische QM omdat je toch al snel in velden rolt, en dus QFT. Schwichtenberg is denk ik de meest toegankelijke intro, maar hij meent wel dat hij op pagina 600 nog steeds elke rekenstap expliciet moet maken die je op pagina 50 al bent tegengekomen. Dat maakt dat je na -tig honderd pagina's nog steeds niet heel veel concreets kunt. Ook zitten daar geen opgaven in, zodat je je kunt afvragen wat je nou écht begrijpt na een kilo aan bladzijden.

Je zou ook Zee's nieuwste QFT boek Quantum Field Theory, as Simply as Possible kunnen proberen, of Carrolls Quanta and Fields. Dat zijn semi-academische intro's die je in elk geval conceptueel voorbereiden op academische boeken. Daarnaast heb je natuurlijk een stevige basis aan QM nodig, en wiskunde zoals Fourieranalyse, complexe analyse, groepentheorie en wat functionaalanalyse.
Gast

Daarnaast heb je natuurlijk een stevige basis aan QM nodig, en wiskunde zoals Fourieranalyse, complexe analyse, groepentheorie en wat functionaalanalyse.
Etcetera etcetera mag daar wel achter, maar dat is niet een probleem.

Bedankt. Ik zal het bij wnvl1 zijn aanbevelingen zetten.

Het is jammer, vind ik persoonlijk, dat dit onderwerp zo onderbelicht wordt op iig dit forum. Maar begrijpelijk.
wnvl1

flappelap schreef: zo 19 okt 2025, 17:17 Schwichtenberg is denk ik de meest toegankelijke intro, maar hij meent wel dat hij op pagina 600 nog steeds elke rekenstap expliciet moet maken die je op pagina 50 al bent tegengekomen. Dat maakt dat je na -tig honderd pagina's nog steeds niet heel veel concreets kunt. Ook zitten daar geen opgaven in, zodat je je kunt afvragen wat je nou écht begrijpt na een kilo aan bladzijden.
Dat is natuurlijk handig als je niet aan een bureau zit. Ik neem dat boek vaak mee voor onderweg, om te lezen tijdens dode momenten. Schwichtenberg heeft volgens mij echt een gat in de markt gevonden: hij is de enige die toegankelijke boeken schrijft over complexe onderwerpen, mét redelijk volledige wiskundige uitwerking. Misschien een ideetje voor jou om ook eens te proberen om zo een boek te schrijven? Ik zou het in elk geval meteen kopen.

flappelap schreef: zo 19 okt 2025, 17:17 Je zou ook Zee's nieuwste QFT boek Quantum Field Theory, as Simply as Possible kunnen proberen, of Carrolls Quanta and Fields. Dat zijn semi-academische intro's die je in elk geval conceptueel voorbereiden op academische boeken. Daarnaast heb je natuurlijk een stevige basis aan QM nodig, en wiskunde zoals Fourieranalyse, complexe analyse, groepentheorie en wat functionaalanalyse.
Ik heb ‘Quanta and Fields’ van Carroll gelezen – een uitstekend boek, net als zijn andere werken en podcasts. Het is echter een populairwetenschappelijk boek: inhoudelijk correct, voor iedereen leesbaar, maar zonder de onderliggende wiskunde. Ik prefereer het boven de simpelere versie van het Zee boek. Zee's originele in a nutshell boek vind ik wel goed, maar dat is niet zomaar te lezen.
wnvl1

Gast schreef: zo 19 okt 2025, 17:28 Het is jammer, vind ik persoonlijk, dat dit onderwerp zo onderbelicht wordt op iig dit forum. Maar begrijpelijk.
Altijd geïnteresseerd in QFT topics...
Eigenlijk komt ook QM op dit forum in vergelijking met ART ook al veel minder aan bod.
vijv

Ik heb de lecture notes van David Tong gestudeerd. Was een hardere noot dan ART voor mij.
En ook niet voldoende om me echt in debatten over QFT te mengen.
wnvl1

Tong is zijn lecture notes aan het omzetten naar boeken. Daar zou meer info in komen/staan. Hij heeft een overeenkomst met de uitgever dat ze ze verkocht worden aan de helft van de prijs van andere boeken.

https://www.trin.cam.ac.uk/news/trinity ... hatgpt.com

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

flappelap

Het lastige aan QFT in mijn ervaring is dat je na heel wat uurtjes nog steeds simpele vragen niet kunt beantwoorden.

Wat gebeurt er nou b.v. exact met die positie-operator in QFT? Hoe werkt verstrengeling precies (https://en.wikipedia.org/wiki/Reeh%E2%8 ... er_theorem)? Ik kon op een gegeven moment bepaalde berekeningen wel volgen, maar echt conceptuele vragen goed beantwoorden was wel een andere orde.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!