Puzzel Puzzels
tempelier
Artikelen: 0

Hoe oud zouden mensen kunnen worden?

Preamble:
Het lijkt een vraag die beter past in Biologie maar dat is het niet, daar er een onderstelling wordt gemaakt die daar niet thuis hoort.

------------------------

Stel mensen stabiliseren zich rond de vijfentwintig jaar.
Ik bedoel daarna verouderen ze zich (fysiek) niet meer en hebben een eeuwige jeugd.

Ze zijn echter nog steeds sterfelijk door ongevallen.

Zo rijdt een automobilist zich eens in de 1400jaar dood.
Het aantal dodelijke ongevallen rond en om het huis schijnt nog hoger te liggen.
Ook sport eist zo zijn dodelijke ongevallen op.
Er zijn zo nog wel meer zaken op te noemen.

Mij lijkt het het dat een gemiddelde leeftijd dan van zo'n tien keer van de huidige er niet in zit.
(Dus pakweg een kleine 800 jaar)

Wat denken jullie ervan?

PS.
Die 1400 jaar is is wel gedateerd, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

HansH

Re: Hoe oud zouden mensen kunnen worden?

ja je moet keuzes maken. saai oud worden of risico's nemen. maar een ongeluk zit in een klein hoekje dus als doe je nog zo je best de natuur bedenkt er wel iets op zoals bliksem inslag, vallende bomen, van de trap afvallen omdat je broekspijp achter je schoen blijft hangen (gebeurde mij vorige week bijna) bedenk maar wat. 1400 jaar lijkt me dan nog erg optimistisch.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tempelier

HansH schreef: di 21 okt 2025, 01:11 ja je moet keuzes maken. saai oud worden of risico's nemen. maar een ongeluk zit in een klein hoekje dus als doe je nog zo je best de natuur bedenkt er wel iets op zoals bliksem inslag, vallende bomen, van de trap afvallen omdat je broekspijp achter je schoen blijft hangen (gebeurde mij vorige week bijna) bedenk maar wat. 1400 jaar lijkt me dan nog erg optimistisch.
Die 1400 is/was de levensverwachting van een automobilist die nergens anders aan overlijdt.
Om en rond het huis is de levensverwachting nog lager.

Dus lijkt me ve verwachting van 800jaar over alles ook nog vrij hoog.
R_Bena
Beheer

Dit valt min of meer exact te berekenen, ervan uitgaande dat de mens niet overlijdt als gevolg van ouderdom?
HansH

wordt natuurlijk wel beinvloedt door hoe fataal iets is. als je met 20 jaar van de trap valt dan zal de kans op overlijden als gevolg daarvan wel kleiner zijn dan wanneer je 90 bent. Dus ga je er bij die berekening dan vanuit dat je niet veroudert en altijd 20 blijft?

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

tempelier

HansH schreef: di 21 okt 2025, 16:57 wordt natuurlijk wel beinvloedt door hoe fataal iets is. als je met 20 jaar van de trap valt dan zal de kans op overlijden als gevolg daarvan wel kleiner zijn dan wanneer je 90 bent. Dus ga je er bij die berekening dan vanuit dat je niet veroudert en altijd 20 blijft?
Dat staat er:
Een eeuwige jeugd.

Zou dat niet zo zijn dan komen we waarschijnlijk niet ver over de 120 omdat onze hersenen het dan wel eens zouden kunnen gaan opgeven. Die maken immers vrij weinig nieuwe cellen aan.

PS.
Merels zitten wat dat betreft beter, daar worden de hesencellen wel vervangen.
(Wat weer andere nadelen heeft)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kansrekening en Statistiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!