Kan ruimte bewegen?
Heeft het begrip "bewegende ruimte" te maken (nu of in het verleden) met de consistentie van deeltjes?
Moderator: Rhiannon
Zonder ruimte ook geen zwaartekracht. Zwaartekracht is iets wat plaats inneemt.
Ik heb de video bekeken en mijn posts. En de redeneringen gaan mij al veel te snel.
in beide gevallen heb je geen zwaartekracht als er geen massa aanwezig is. het idee van bewegen komt voort uit het equivalentie principe. je zit in een black box die zweeft in de ruimte zonder massa in de buurt. je voelt dan geen kracht en versnelt ook niet. doe je datzelfde op aarde en je laat de black box van een flatgebouw naar beneden vallen dan voel je precies het zelfde, dus geen kracht, alleen versnel je dan wel richting aarde. je zou dus kunnen zeggen dat je in beide gevallen zweeft zonder kracht te voelen tov een ruimte die versnelt of niet versnelt. dat is dus het idee en dat is wat we waarnemen. de theorie van Verlinde moet daar dus compatible mee zijn immers anders zou die niet overeen komen met de metingen. verschil is alleen dat bij verlinde er een verklaring is waar de zwaartekracht vandaan komt.
"Een ruimte die versnelt of niet versnelt"?
Nee. Dat is een vaak misplaatste gedachte, vooral afkomstig uit populaire wetenschap met termen als “the flow of space” of “the flow of spacetime”.

kun je in de situatie van 'comoving coördinaten blijven melkwegstelsels op vaste posities, maar de metriek verandert: de schaalfactor a(t) groeit.' ook die intuitieve manier van voorstellen gebruiken van "flow of space(time)" oftewel 'waterflow model' ?Gast schreef: ↑wo 29 okt 2025, 18:53
Hetzelfde zie je in de kosmologie. In comoving coördinaten blijven melkwegstelsels op vaste posities, maar de metriek verandert: de schaalfactor a(t) groeit. Daardoor nemen de fysieke afstanden toe, ook al beweegt er niets “door” de ruimte heen. Ruimte beweegt niet, de maatstreepjes waarmee we afstanden meten veranderen.
Ik snap dat een "flow of space(time)" of een "quantumfoam" intuïtie geeft aan "gekromde ruimtetijd" van de ART, maar je komt het alleen tegen in populaire wetenschap. En dat is op zich niet verkeerd, ze helpen het idee van een dynamische, veranderlijke ruimtetijd over te brengen.