Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Skycenter
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 09:58

Stratospheric aerosol injection als ozon katalisator?

https://en.wikipedia.org/wiki/Stratosph ... _injection

Kan Stratospheric aerosol injection niet toegepast worden op heel de planeet "in mineur" waardoor de plantengroei ongemoeid blijft maar dat de aerosol meer werkt als een ozon katalysator. Dus in erg verdunde toestand.
Dus dat de aerosol opgeladen wordt door de straling in de stratosfeer en daar meewerkt met de ozon opbouw uit dizuurstof.
Geladen aerosol deeltjes zouden dizuurstof onstabiel kunnen maken en ozon vormen als een soort van katalysator?

Een dikkere ozonlaag heeft dan weer een indirecte invloed op de koeling van de atmosfeer.
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

RoelTT
Artikelen: 0

Re: Stratospheric aerosol injection als ozon katalisator?

Als je het idee achter stratospheric aerosol injection wat 'zachter' probeert te maken, dus niet als een grof zonnescherm maar heel verdund over de hele planeet, dan klinkt het best logisch. In plaats van licht blokkeren zouden die aerosolen in de stratosfeer door straling opgeladen kunnen worden en misschien meewerken aan ozonvorming uit gewone dizuurstof. Meer ozon zou dan indirect voor wat extra afkoeling zorgen, zonder dat planten er last van hebben.

Alleen zit de werkelijkheid helaas net wat anders in elkaar. Ozon ontstaat vooral doordat UV-straling zuurstofmoleculen uit elkaar slaat, waarna ze weer samenklonteren tot ozon. Dat proces heeft juist sterke UV nodig. Aerosolen halen die UV deels weg en zitten de natuurlijke ozonvorming dus eerder in de weg dan dat ze helpen. Wat we ook weten uit vulkanen en uit het ozongat-onderzoek is dat aerosolen chemische reacties aan hun oppervlak mogelijk maken die ozon afbreken. Zelfs als je ze heel dun zou toepassen blijft dat effect bestaan.

Het idee dat geladen deeltjes hierbij kunnen helpen klinkt intuitief, maar in de stratosfeer blijven zulke ladingen niet lang stabiel en ze vormen geen soort katalysator die continu nieuwe ozon aanmaakt. En dan nog iets: een dikkere ozonlaag warmt de stratosfeer zelf juist op, omdat ozon UV absorbeert. Dat geeft geen sterke extra koeling van het klimaatsysteem, soms zelfs het tegenovergestelde.

Dus hoe netjes en subtiel je het ook probeert te doen, aerosolen gedragen zich niet als 'vriennden' van de ozonlaag. Het blijft een interessant denkexperiment en past bij het zoeken naar minder brute vormen van geo-engineering, maar deze specifieke route lijkt gewoon niet te werken in de echte atmosfeer, hoe jammer dat ook is.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Skycenter
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 09:58

Re: Stratospheric aerosol injection als ozon katalisator?

RoelTT schreef: vr 16 jan 2026, 08:19 Het idee dat geladen deeltjes hierbij kunnen helpen klinkt intuitief, maar in de stratosfeer blijven zulke ladingen niet lang stabiel en ze vormen geen soort katalysator die continu nieuwe ozon aanmaakt.
Er is toch constant een nieuwe aanvoer van straling inslaande op eventuele aerosol deeltjes. Dan is de werking toch ook constant?

Je zou immers volgende rekensom krijgen:

Aerosol neemt staling weg van de planeet (PLANEET KOELT) +
Aerolsol neemt straling weg van de ozonlaag met minder ozonaanmaak en de ozonlaag zelf ook minder UV straling tegenhoudt van de planeet (PLANEET WARMT)+
Geladen aerosol deeltjes zouden dizuurstof onstabiel kunnen maken en een stimuul zijn voor ozonaanmaak waardoor deze ozonlaag dikker wordt en UV straling weghoud van de planeet (PLANEET KOELT)

Ik neem aan dat indien UV straling inslaat op koolstofhoudende gasmoleculen in de troposfeer zoals methaaan (CH4) en CO2 dit een broeikaseffect heeft in de troposfeer, en dat een dikkere ozonlaag deze toch tegenhoudt.

Natuurlijk heb je ook (staling en geleiding) warmte van het aardoppervlak terug naar boven toe die de troposfeer ook weer opwarmen; en het vermeerderen van dan weer waterdamp doet hier ook geen goed aan. Maar dit laatste staat toch los van Stratospheric aerosol injection dacht ik.

Even terzijde: Ozon in de troposfeer warmt de planeet op, ozon in de stratosfeer houdt UV straling tegen dacht ik. Ik dacht toch dat ozon in de troposfeer zich niet kan verplaatsen naar de stratosfeer. Ofwel dat er dit niet toe doet.

En om het ingewikkeld te maken; blijkbaar houden broeikasgassen ook UV straling tegen. Van onze huid bijvoorbeeld aangaande viamine D aanmaak.
Tolerance and Respect

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!