RoelTT schreef: ↑vr 16 jan 2026, 08:19
Het idee dat geladen deeltjes hierbij kunnen helpen klinkt intuitief, maar in de stratosfeer blijven zulke ladingen niet lang stabiel en ze vormen geen soort katalysator die continu nieuwe ozon aanmaakt.
Er is toch constant een nieuwe aanvoer van straling inslaande op eventuele aerosol deeltjes. Dan is de werking toch ook constant?
Je zou immers volgende rekensom krijgen:
Aerosol neemt staling weg van de planeet (PLANEET KOELT) +
Aerolsol neemt straling weg van de ozonlaag met minder ozonaanmaak en de ozonlaag zelf ook minder UV straling tegenhoudt van de planeet (PLANEET WARMT)+
Geladen aerosol deeltjes zouden dizuurstof onstabiel kunnen maken en een stimuul zijn voor ozonaanmaak waardoor deze ozonlaag dikker wordt en UV straling weghoud van de planeet (PLANEET KOELT)
Ik neem aan dat indien UV straling inslaat op koolstofhoudende gasmoleculen in de troposfeer zoals methaaan (CH4) en CO2 dit een broeikaseffect heeft in de troposfeer, en dat een dikkere ozonlaag deze toch tegenhoudt.
Natuurlijk heb je ook (staling en geleiding) warmte van het aardoppervlak terug naar boven toe die de troposfeer ook weer opwarmen; en het vermeerderen van dan weer waterdamp doet hier ook geen goed aan. Maar dit laatste staat toch los van Stratospheric aerosol injection dacht ik.
Even terzijde: Ozon in de troposfeer warmt de planeet op, ozon in de stratosfeer houdt UV straling tegen dacht ik. Ik dacht toch dat ozon in de troposfeer zich niet kan verplaatsen naar de stratosfeer. Ofwel dat er dit niet toe doet.
En om het ingewikkeld te maken; blijkbaar houden broeikasgassen ook UV straling tegen. Van onze huid bijvoorbeeld aangaande viamine D aanmaak.