Momenteel is de mondiale waterstofhandel via havens aan het boomen.
Het wordt gedeeltelijk gebruikt om energie ontstaan door zon en windenergie in wind en zon rijke landen naar elders te transporteren. Naar Europa bijvoorbeeld.
Bij de klassieke verbrandingsmotor is er via fossiele brandstof een zeer exotherme reactie tussen zuurstof en koolstofverbindingen.
Hier elektriciteitscentrales op laten draaien ondanks rookgasreiniging en filtering blijkt heden dan toch geen goed idee. Alhoewel engineering op rookgasreiniging wel een goede richting zou kunnen zijn?
Waterstof wordt als een groene energie beschouwd omdat het na de pure verbranding met luchtzuurstof bijvoorbeeld gewoon water geeft.
Ik ben er geen voorstander van omdat het veel te explosief is en het diwaterstof blijkbaar bij lekken overal ter aarde toch nog gedeeltelijk bij de ozonlaag geraakt waar het deze stuk maakt. Dit laatste is geloof ik echter nog niet 100 procent bewezen dacht ik.
Bovenstaande in acht genomen deze vraag: Zou men dan niet via een gecontroleerde zeer exotherme explosieve chemisch reactie tussen twee of meer componenten “veilig” energie kunnen vervoeren (over zee bijvoorbeeld) en er tevens elektriciteitscentrales op kunnen laten draaien?
De chemische componenten zouden bijvoorbeeld apart vervoert kunnen worden en opgeslagen worden in het gebied van zo een elektriciteitscentrale. Bijvoorbeeld op kilometers afstand verbonden met beveiligde leidingen of transportmogelijkheid naar de centrale toe.
De componenten mogen niet te reactief zijn met luchtzuurstof.
Het residu na de reactie moet dan ook veilig zijn of herbruikbaar.
Blijkbaar geen CO2, SO2, NOx, of roet bij bijvoorbeeld fossiele verbranding.
De energierijke componenten worden dan gecreëerd via energie in zon en windrijke landen of in Europa zelf op wind en zonrijke dagen in de zomer bijvoorbeeld.
Is er überhaubt al onderzoek gedaan, of zijn er reeds testen, om een elektriciteitscentrale te laten draaien op springstofachtige stofjes idem aan fossiele verbranding bijvoorbeeld; maar dan moderner natuurlijk?
Puzzels