Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Het gevolg van iedereen even rijk !

Stel dat men een diamanten meteoriet vind van honderden tonnen, men verdeelt hem in 10 miljard delen en geeft elk van de aardbewoners een gelijk stuk.
Of men geeft elke aardbewoner 10 miljoen dollar.
Wat is de economische evolutie van deze situatie .......van in het begin, tot op het einde.
Hoe ziet het einde er uit ?

Stelling: Gelijkheid is remmend voor de economie en vernietigd uiteindelijk de maatschappij, maar red de wereld.
Ongelijkheid stimuleert de economie en de maatschappij, maar vernietigd de wereld.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Regor schreef: ma 16 mar 2026, 16:14 Stel dat men een diamanten meteoriet vind van honderden tonnen, men verdeelt hem in 10 miljard delen en geeft elk van de aardbewoners een gelijk stuk.
Of men geeft elke aardbewoner 10 miljoen dollar.
Wat is de economische evolutie van deze situatie .......van in het begin, tot op het einde.
Hoe ziet het einde er uit ?
Het zal waarschijnlijk leiden tot waardedaling van diamanten en tot geldontwaarding in het tweede voorbeeld, omdat je het aanbod verhoogt terwijl de vraag hetzelfde blijft.

Waren de dingen maar zo simpel. Helaas.
Stelling: Gelijkheid is remmend voor de economie en vernietigd uiteindelijk de maatschappij, maar red de wereld.
Ongelijkheid stimuleert de economie en de maatschappij, maar vernietigd de wereld.
Ik krijg echt brainfog van deze twee stellingen. Hoe kan iets de maatschappij vernietigen en tegelijkertijd de wereld redden?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Met maatschappij bedoel ik "het sociaal weefsel van alle mensen samen".
Met "red de wereld" bedoel ik het niet naar de knoppen helpen van de wereld als habitat ...... klimaat, tanende energie - voorraad
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

In jouw scenario stort de prijs van diamanten in en stijgt de inflatie enorm (de waarde van het geld wordt minder waardoor het aanschaffen van producten duurder wordt).

Echte rijkdom ontstaat bijvoorbeeld door meer technologie, meer productie, meer energie, hogere productiviteit.

Economische rijkdom en welvaart komen uit meer goederen en diensten produceren die tegen een zo laag mogelijke prijs door een zo groot mogelijk aantal mensen aangeschaft worden, niet uit meer geld of het herverdelen van een grotere hoeveelheid van één grondstof.

Je laatste vraag snap ik nog steeds niet: gelijkheid remt de economie en tast het sociaal weefsel aan, maar redt de wereld?
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Wat betreft het laatste.

Stel U het scenario (menselijk gedrag) voor, als / in functie van de tijd, als iedereen even onmetelijk rijk zou zijn !
Wat is uw visie hierover?
Ik geef U nadien mijn visie .. die leidt tot ...... redding van de wereld als planeet.
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Ik denk dat er niet veel zal veranderen aan het gedrag en de mate van geluk van de mens, vanwege het fenomeen dat bekendstaat als de hedonic treadmill:
De hedonic treadmill, ook wel bekend als hedonische adaptatie, is de veronderstelling dat mensen na belangrijke positieve of negatieve gebeurtenissen of levensveranderingen snel terugkeren naar een relatief stabiel niveau van geluk (of verdriet).

Volgens deze theorie stijgen de verwachtingen en verlangens van een persoon mee naarmate diegene meer geld verdient, wat resulteert in het uitblijven van een blijvende toename in geluk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_treadmill
Hedonic_treadmill
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

@Bena,

De economie en de menselijke behoeften worden draaiende gehouden door "verschillen" in rijkdom en bezit.
Als iedereen zeer rijk zou zijn komt er uiteindelijk een toestand alsof iedereen geen bezit noch rijkdom zou hebben.

Het scenario:
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie, en niemand hoeft te verkopen omdat hij toch rijk is...... dus komt alles tot stilstand... tenzij er nieuwe behoeften komen, maar niemand zou ze wilen maken / produceren en verkopen, want men is toch rijk !

De economie en de drijfveer van de mensen komt voort uit de "verschillen"
Precies zoals in de elektriciteit ...... Tussen twee punten op gelijke spanning loopt geen stroom !
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Regor schreef: di 17 mar 2026, 12:30 @Bena,

De economie en de menselijke behoeften worden draaiende gehouden door "verschillen" in rijkdom en bezit.
Als iedereen zeer rijk zou zijn komt er uiteindelijk een toestand alsof iedereen geen bezit noch rijkdom zou hebben.

Het scenario:
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie, en niemand hoeft te verkopen omdat hij toch rijk is...... dus komt alles tot stilstand... tenzij er nieuwe behoeften komen, maar niemand zou ze wilen maken / produceren en verkopen, want men is toch rijk !

De economie en de drijfveer van de mensen komt voort uit de "verschillen"
Precies zoals in de elektriciteit ...... Tussen twee punten op gelijke spanning loopt geen stroom !
Hoewel je je vaag uitdrukt vind ik, vermoed ik te weten wat je bedoelt. Ik denk dat ik het er in grote lijnen mee eens zou zijn als het duidelijker was neergezet.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

@Bena,

Het is zeer eenvoudig, iets om een tijdje rustig over na te denken.
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Regor schreef: di 17 mar 2026, 14:03 @Bena,

Het is zeer eenvoudig, iets om een tijdje rustig over na te denken.
Ja, maar leg het me dan ook eenvoudig uit. Of gooi het door chatgpt.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Off topic,
Als men een topic plaatst en men drukt op verstuur, maar men ziet hem niet verschijnen drukt men nogmaals op verstuur ... enz .......
Uiteindelijk staat de topic er dan meermaals in.
Dat het veld "verstuur" van blauw naar zwart wijzigt is een veel te onopvallende sein.
Laat de dubbels deleten aub.
Graag de SW aanpassen aub, anderen hebben het ook soms voor.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.657
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

R_Bena schreef: di 17 mar 2026, 13:58
De economie en de menselijke behoeften worden draaiende gehouden door "verschillen" in rijkdom en bezit.
Als iedereen zeer rijk zou zijn komt er uiteindelijk een toestand alsof iedereen geen bezit noch rijkdom zou hebben.
Ze zeggen altijd: geld maakt niet gelukkig. Maar te weinig geld maakt wel ongelukkig. dus het is een soort clip functie waarboven het toch allemaal niets meer toevoegt. Dus beter om het geld dan te verdelen als je echt ver boven die drempel zit waar het toch allemaal zinloos wordt zodat iedereen in ieder geval niet te weinig heeft. Iedereen gelukkig dan toch?
Wat heeft het voor zin om 100 miljoen te bezitten als je niet meer weet waar je het aan moet uitgeven.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

@HansH,

U mist de "pointe" van de topic, ruime visie aub op gebied van gedrag van de mensen, en voornamelijk de economie.
Beeld U in welk scenario er zou ontstaan in de wereld moest iedereen plots 100 miljoen bezitten.
............
Het scenario:
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie, en niemand hoeft te verkopen omdat hij toch rijk is...... dus komt alles tot stilstand... tenzij er nieuwe behoeften komen, maar niemand zou ze wilen maken / produceren en verkopen, want men is toch rijk !

De economie en de drijfveer van de mensen komt voort uit de "verschillen"
Precies zoals in de elektriciteit ...... Tussen twee punten op gelijke spanning loopt geen stroom !
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.657
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

Regor schreef: wo 18 mar 2026, 10:28
Iedereen rijk, iedereen wil kopen .. maar niemand wil nog werken omdat hij toch rijk is .. dus geen productie
spullen zijn toch nodig dus zullen mensen meer geld bieden voor wat er niet is aan producten, dus die worden schaars en duur. Dus als er teveel geld is gaan de prijzen omhoog en komt de productie weer op gang. Geeft enorme inflatie volgens mij dus.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Het gevolg van iedereen even rijk !

@HansH,

Akkoord, maar dat is het scenario dat zich afspeelt na het economische dieptepunt veroorzaakt dor iedereen te rijk ...... hervatten van de economie.
Allen "even rijk" is economisch wiskundig als "even arm" .......... elkeen heeft niets van bezit.
Het mechanisme van de economie moet weer vanaf nul beginnen.
Iedereen even rijk leidt tot een economisch vazcum .......; waarbij economie opnieuw moet ontstaan door de "verschillen" aanwezig in de mens ........ behoeften.

Iedereen gelijk (rij) is slecht voor de economie, maar goed voor de aarde / natuur.

Interessant boek o.a. over de toekomst van de mens.
De derde golf van Alvin Tofler ISBN 97890204344408

https://www.bol.com/be/nl/f/de-derde-golf/34960987/

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!