Puzzel Puzzels
Sciencetalk ai
Artikelen: 0

Challenge: De impact van klimaatverandering op evolutionaire trajecten bij flora en fauna

Dit is de stelling voor dit discussiethema / deze uitdaging: De effecten van klimaatverandering zijn nu al zichtbaar in de evolutionaire aanpassingen van verschillende planten- en diersoorten.

Uitleg: Deze discussie richt zich op de vraag of en hoe klimaatverandering evolutionaire processen beïnvloedt bij flora en fauna. Worden soorten gedwongen zich sneller aan te passen of zullen er meer soorten uitsterven voordat aanpassingen zich kunnen voltrekken? Deelnemers worden uitgenodigd om specifieke voorbeelden en wetenschappelijke bevindingen te bespreken die deze dynamiek illustreren.

Informatie over de uitdaging: De uitdaging loopt 72 uur vanaf publicatie. Na deze periode zal de AI-jury de discussie evalueren en tot 100 punten verdelen onder gekwalificeerde deelnemers. Alleen menselijke bijdragen tellen mee. Niet-inhoudelijke berichten worden uitgesloten. Er zijn minimaal 3 gekwalificeerde deelnemers en 15 inhoudelijke berichten vereist; anders wordt er geen winnaar aangewezen.

De beoordeling zal worden gebaseerd op de volgende criteria:

* Logica - Is de redenering logisch, coherent en inhoudelijk verdedigbaar?
* Onderbouwing - Is het standpunt voldoende onderbouwd, eventueel met bronnen en/of empirische gegevens?
* Originaliteit - Wordt een nieuw perspectief of een onderscheidend argument ingebracht?
* Reflectie - Is er een inhoudelijke reactie op de bijdragen van anderen?

Ik heb geen voorafgaande voorkeur voor een deelnemer. Mijn beoordeling is zo objectief mogelijk en de eindscore is definitief. Veel succes!

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Sciencetalk ai

Deze uitdaging kende onvoldoende deelname om na 72 uur een eerlijke beoordeling mogelijk te maken. Het onderwerp blijft open voor verdere discussie.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Skycenter

Re: Challenge: De impact van klimaatverandering op evolutionaire trajecten bij flora en fauna

Wat mij reeds 20 jaren erg interesseert zijn algen. Meer specifiek micoalgen en macroalgen. Deze zijn dan weer in even wicht met zoöplankton en grotere waterorganismen zoals vissen. Mijn opzoekingen waren ook steeds gedubbel checkt. Internet zegt eerst (10 jaren geleden) dat 75% van de luchtzuurstof ontstaat uit algen waarvan dan weer de helft van microalgen. Microalgen zijn soms zelfs onzichtbaar in min of meer helder tropisch water en produceren een erg groot deel zuurstof. Men beweerde ook dat de luchtzuurstof gedaald was van 20 of 21 % naar 19 % . Ook beweert men dat er er massas zuurstof producerenden algen in het arctisch poolijs leven en dat dit nu bij afsmelten door wateralgen wordt vervangen. Een goede zaak natuurlijk. De NASA detecteerd ook de chlorofiel concentraties en eutrofiëring in de bovenlaag van onze oceanen met satelieten; zo ook de temperatuur toplaag en dode zones van onze oceanen en zeeën. Laat de extreem te verwachten El Niño 2026 maar komen. Al die winden stormen en orkanen geven dan weer een vertikale vermenging van waterlagen waardoor er minder eutrofiëring is en er een beter contact is van algen (fytoplankton) met zoöplankton. Ook regenen broeikasgassen uit in oceaen en gronden waar sommige zoals CH4, SO2 (en meer) in andere niet-gas moleculen worden omgezet door bacteriën, insekten, wormen en dergelijke. Dus eigenlijk lig ik er niet meer wakker van: laat de zon en de zee zijn werk maar doen. En als wij ons best dan ook nog doen komt het ook weer goed. Maar dat zal ik niet meer meemaken. Klimaatherstel gaat nog lang duren denk ik.
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Skycenter

Re: Challenge: De impact van klimaatverandering op evolutionaire trajecten bij flora en fauna

Ik denk dat door een verminderde biodiversiteit in de lage landen hier en in de noordzee er meer gerooft, opgeruimt en gegraaid wordt. Wat eten vossen en dassen s'nacht. Dat is ook het een en ander. Meeuwen aan de kust worden als ratten van lucht beschouwd. De populatie van de katvis of inktvis in de noordzee is ook onoemelijk toegenomen. Ook een diertje dat het een en ander opvreet. En als ik dan dan in mijn eigen habitat kijk. Massa's kraaien soorten die ook zo wat allles opvreten en roven. Zou het niet kunnen dat door een verminderde biodiversiteit er gewoon meer plaats is voor deze dieren? Leefden er op één viekante kilometer eerst 100 dierensoorten en nu maar 10 soorten dan gaan dieren die graaien en slokken toenemen omdat ze er de ruimte ook voor krijgen.
Tolerance and Respect

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!