Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Is deze stelling al bewezen (Euleriaans)

Heb het één en het ander gelezen over de hoek / ribben / vlakken stelling van Euler bij veelvlakken in 2D, 3D en meer dimensies.

In mijn tussendoor zoektocht naar een wiskundig bewijs (zonder computer) van de 4 kleuren stelling / vermoeden stelde ik het volgende vast.
In een 2 D netwerk van rechte (of gebogen) lijnen / zijden / ribben, met hoekpunten en ingesloten vlakken geldt steeds
Aantal Hoekpunten + aantal Zijden + aantal Vlakken = 1 als met het omrandende vlak niet meetelt, of =2 als men het omrandende vlak wel meetelt.

Ik vermoed dat dat al lang bewezen is, maar kan het voorlopig niet terugvinden.
Bijlagen
DSC08357

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Regor

Re: Is deze stelling al bewezen (Euleriaans)

Denken jullie maar niet aub dat ik vermoed / pretendeer iets nieuws vastgesteld te hebben.
Ik vraag mij enkel af waar ik het bewijs kan vinden ...... omdat ik vermoed dat het correct is.
Ik noem het Euleriaans omdat Euler veel dergelijke identiteiten (bewees?)........; maar ik vond niets terecht over een willekeurig vlak netwerk.

Wie kent er een link ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

RedCat

Wikkel uw tekening om een bol, het buitengebied vormt daarna 1 geheel (een gebold vlak) en het totaal wordt een (gebold) veelvlak
met Eulerkarakteristiek χ = H - R + V = 2
Regor

@RedCat,

Dank U,
Maar men bewees (bij mijn weten) de stelling voor regelmatige en onregelmatige veelvlakken.
Mag ik dan volgens uw reactie aannemen / veronderstellen dat mijn "willekeurige" schets daaraan voldoet, er van uitgaande dat alle lijnen ook mogen gebogen zijn ?

Kent U een bewijs voor een 2D netwerk ?
RedCat

Voor een vlakke graaf:
(1) Trianguleer alle veelhoeken in de graaf: elke lijn die we toevoegen splitst daarbij het betreffende vlak in 2 vlakken: zo komen er steeds 1 ribbe en 1 vlak bij,
χ = H - R + V verandert daardoor niet

(2) Herhaal het volgende totdat er 1 driehoek overblijft:
Kies een driehoek grenzend aan het buitengebied:
(2a) heeft die driehoek 1 ribbe die grenst aan het buitengebied: verwijder dan die ribbe: zo verdwijnt er 1 ribbe en 1 vlak:
(2b) heeft die driehoek 2 ribben grenzend aan het buitengebied: verwijder dan die 2 zijden en het hoekpunt dat die 2 zijden verbindt: zo verdwijnen er 2 ribben, 1 hoekpunt en 1 vlak:

(3) Tenslotte blijft er een driehoek over met 3 hoeken, 3 ribben, en 1 vlak (het buitengebied rekenen we doorgaans niet mee).
Hierdoor is χ = 3 - 3 + 1 = 1.
En omdat we de Eulerkarakteristiek in het hele proces nergens veranderd hebben, is deze karakteristiek ook 1 voor de oorspronkelijke graaf.

In een plaatje:
Eulerkarakteristiek
Stap 1:
In uw graaf (A) splitsen we de blauwe vijfhoek (B) door toevoeging van de rode lijn in een gele driehoek en een groene vierhoek (C).
Dit proces herhalen we totdat de graaf volledig getrianguleerd is (D).

Stap 2: kies een driehoek:
Kies bijvoorbeeld de groene buitendriehoek (E) met 1 zijde (donkergroen) gemeenschappelijk met het buitengebied: deze zijde verwijderen we waardoor het groene vlak verdwijnt/opgaat in het buitengebied (F)

Herhaling stap 2: kies een driehoek:
Kies bijvoorbeeld de blauwe buitendriehoek (G) met 2 zijden (donkerblauw) gemeenschappelijk met het buitengebied: deze 2 zijden en hun verbindende hoekpunt (punt 4 in uw oorspronkelijke tekening) verwijderen we waardoor het blauwe vlak verdwijnt in het buitengebied (H)

Ga zo door totdat er één driehoek overblijft.

PS: het gaat om het aantal lijnen, het maakt dus niet uit of dat bv. rechte, gebogen, golvende, dikke of dunne lijnen zijn.
Regor

@RedCat,

Vreselijk bedankt hoor !
Moet er mijzelf nog eens door - worstelen .... maar vooral het reductie - systeem aan om tot "1" te komen lijkt mij briljant.
Wordt het in de wiskundige literatuur ook zo behandelt ? ....... of is het een een methode "RedCat" ?
Als U zo bedreven bent ... kan U dan niet / of wel aantonen dat er max 4 kleuren nodig zijn om alle vlakken in te kleuren, zonder dat twee aangrenzende vlakken dezelfde kleur krijgen ?
Uiterst benieuwd .. en U begrijpt zeker waarom !

(In het 4 kleuren probleem gebruikt men grafen als verbindingslijnen tussen een punt in de vlakken (als vervanging van de oorspronkelijke tekening) ...............maar niet om tot een uiteindelijk bewijs te komen)!
Regor

@RedCat,

Ik bedoel natuurlijk "heel erg" in plaats van "vreselijk" ;)
RedCat

Regor schreef: ma 06 apr 2026, 23:29 Wordt het in de wiskundige literatuur ook zo behandelt ?
Ja: een dergelijke simpele maar zeer effectieve oplossingsmethode is ooit (= vorige eeuw) in mijn studie behandeld bij grafentheorie.
Maar voor deze stelling zijn er nog veel meer bewijzen bekend, zie bijvoorbeeld stelling 2.7 onderaan pagina 4 van
https://www.math.ru.nl/~bosma/Students/ ... ersBSc.pdf
Hier bouwen ze het bewijs omgekeerd op: vanuit een graaf bestaande uit 1 ribbe (= edge (E)) met 2 punten(= knopen = vertices (V)) aan weerszijde, waaraan steeds een ribbe wordt toegevoegd (al dan niet met een punt).
Noot: hier tellen ze het buitengebied WEL mee als vlak (= facet (F))

kan U dan niet / of wel aantonen dat er max 4 kleuren nodig zijn om alle vlakken in te kleuren, zonder dat twee aangrenzende vlakken dezelfde kleur krijgen ?
Dat is een probleem van een veel hogere orde.
Naar mijn weten is hier nog geen ander bewijs voor gevonden dan het (voor sommigen discutabele) computer-bewijs

Regor schreef: di 07 apr 2026, 10:33 Ik bedoel natuurlijk "heel erg" in plaats van "vreselijk" ;)
Dat vermoedde ik al.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Regor

@RedCat,

En toch begrijp ik (nog) niet waarom men voor het 4 kleuren probleem in eerste instantie (om te bewijzen dat 5 kleuren voldoende zijn ) over gaat naar een grafenpatroon van punten binnen de vlakken.
Het probleem vertaald zich daardoor dat twee punten op een graaf ..... niet dezelfde kleur mogen hebben.

Maar ik besef goed dan ik bezig ben de transitie te maken naar het 4 kleuren probleem,(mag ik.niet doen !)
ik maakte daar vroeger een topic voor .... helaas slechts een aanzet ....een onvoltooide symfonie.
Maar toch denk ik dat U in staat bent om via jou / het principe van afbouw of opbouw van complexiteit het 4 kleuren probleem op te lossen.. stelt U voor !
Wel met de insteek dat men niet probeert om met zo weinig mogelijk kleuren (van de vier) een oplossing te hebben ....... maar wel met zoveel mogelijk kleuren (van de vier).
In alle papers gaat men uit van zo weinig mogelijk ...... neen, ga uit van zoveel mogelijk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!