Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Waarom is krijgen emotioneel moeilijker dan geven ?

Vooreerst is het mij niet duidelijk als deze topic valt onder "Filosofie" of "Psychologie en Sociologie".... maar ok.

Als spin off van de topic "De zin van het leven" alludeerde HansH op het feit (als ik tussen de regels lees ) als wij het liever "leuk" maken met elkaar of liever "strijden" tegen elkaar.
Mijn antwoord was 5% tegen 95%
Met als vb .... alle sporten.
...............................................
Maar de vraag die bij mij opkomt is:
Waarom hebben de meeste ? / vele ?/ sommige ? mensen het (zo) moeilijk als ze een (groot) geschenk krijgen of dat men iets (schijnbaar belangeloos) voor hen doet ?

Vandaar dat sommige mensen ...... vooral ouderen denk ik ...... liever geven dan krijgen.
Is dat omdat de mens meestal emotioneel nog "een schuld" af te lossen heeft ?

Hoe zien jullie dat ? .......of is dat eerder een uitzondering dan een algemene regel ?

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

wnvl1

Re: Waarom is krijgen emotioneel moeilijker dan geven ?

Ik denk dat de meeste mensen op zoek zijn naar een balans tussen geven en krijgen. Alleen krijgen is niet leuk en alleen krijgen ook niet. Als ik kan kiezen dan denk ik dat net iets meer krijgen dan geven het leukst is.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@wnvl1

U schreef:
"Alleen krijgen is niet leuk en alleen krijgen ook niet" ....... in de ban gekomen van het krijgen ? ;)
No probleem, zo maak ik er vele.
........................

@Allen,

Maar het gaat mij natuurlijk over de psychologische link bij mensen die heel moeilijk kunnen verdragen / aannemen dat ze iets zomaar "krijgen".
Mij lijkt het om hoofdzakelijk ongelukkige mensen te gaan die zich vele keren te kort gedaan voelden, en dan als een soort omgekeerde reactie niet kunnen harden dat ze door te krijgen een stuk gelukkiger zouden moeten worden.
Er zijn mensen die zouden beginnen wenen als ze iets groots krijgen of de lotto winnen ....... omdat ze liever hadden gehad dat het
vroegere noodlot hun niet was overkomen ... hadden ze toen maar meer geluk gehad dan nu / hadden ze mogen kiezen !

Het leunt een beetje aan bij de topic van "graag iets vinden".
HansH

Als je dingen zomaar krijgt van anderen omdat ze dat voor je over hebben terwijl je zelf beseft dat je tot nu toe alleen maar neemt ipv geeft? ja dan heb je een probleem met jezelf indien je een beetje besef van met elkaar omgaan hebt. als je dat niet hebt heb je geen probleem. Maar ook geen leuk leven waarschijnlijk. Met alleen maar nemen kom je jezelf uiteindelijk zeer waarschijnlijk tegen.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Regor

@HansH,

Mooi !...... maar ik denk dat het % mensen die zo in elkaar zit zienderogen daalt... Helaas.

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!