Als spin off van de topic " Iedereen even rijk" de onderstaande stelling ... van Karl Marx denk ik.
"Elk bezit is diefstal"
Door Regor vrij omgezet in
"Elke verrijking is legale diefstal"
Moderator: Rhiannon
Karl Marx is echt allang passé.Regor schreef: ↑wo 15 apr 2026, 20:58 @Bena,
Ter herhaling uit een ander topic.
Als iemand een prestatie levert van gelijk welke aard, vertegenwoordigt dat een financieel equivalent ..... stel X
Als die persoon een veel hoger bedrag aanrekent (met of zonder contract / afspraak / offerte) ...... stel Y
De winst die die person maakt is (Y -X)
Als die waarde verantwoord is !!! om die persoon te laten leven is er geen "legale diefstal" ... maar heeft hij ook geen luxe, kan niet investeren,
en zijn villa niet laten bouwen !
Als die persoon door omstandigheden als, schaarste, kartel vorming, uniciteit ..... het bedrag (Y-X) zomaar laat toenemen .. is dat nog steeds legaal ...... maar is in feite een legale diefstal.
Dat is dan de situatie van de geslaagde ondernemer ......... maar het behoud de vorm van "legale diefstal".
Ik neem aan dat U heel goed begreep wat ik bedoelde .... en zeker Karl Marx...... maar was toch wellicht goed even toe te lichten.
Nee, dat is niet fair. Maar het begint al met het feit dat jij meer talent hebt. Dat is al niet fair. Maar de prijs die je kunt vragen wordt niet zozeer bepaald door het talent in iets, maar door de vraag naar de dienst of het product. Wederom: de consument bepaalt. Dat voetballers zoveel verdienen met een beetje dom tegen een bal trappen is omdat jullie zo stupide zijn om voetbal belangrijk te vinden.is dat fair
jij was denk ik vergeten dat ik dat niet vergeten was.R_Bena schreef: ↑wo 15 apr 2026, 22:27
Daarnaast vergeten jullie het feit dat ondernemers investeren. Als je geluk hebt als ondernemer ben je eens in je leven succesvol, omdat succes met zaken veel meer te maken heeft met being at the right time at the right place dan met skills. Maar daar staan vaak een hoop mislukkingen tegenover.
ik denk van wel, immers risico op mislukking kun je uitdrukken in inkomen. dus als je in je leven 5 bedrijven hebt waarvan er gemiddeld 3 mislukken dan moet je voor die andere 2 meer inkomen hebben om het verlies van de andere 3 te compenseren. dus fair lijkt mij.
Het is ook niet fair dat jij verstand hebt van elektrotechniek en ik niet. Er is bijna niets fair in deze wereld. Alleen al het feit dat jij geboren bent en een hoop zaadcellen niet, is niet fair voor die zaadcellen (of misschien niet fair voor jou als je het leven niet pruimt).HansH schreef: ↑wo 15 apr 2026, 22:32 hoe het werkt in onze kapitalistische maatschappij hoeft geen uitleg over. dat is algemeen bekend. vraag is of het fair is.
Blijft het punt wat je dan ziet als gelijkwaardig en fair. het uurloon van een CEO is misschien wel 10 x dat van een winkelbediende. ze leveren per uur beide evenveel werk. Is dat fair? die chirurg kan met wat hij in een uur verdient dus 10 mensen een uur laten werken voor hem. (even verwaarloosd dat de belasting ook mee profiteert, maar dat verwaarloos ik even)
wat ik van Regor begrijp;
Hoe hoger de functie, hoe hoger de verantwoordelijkheid ook. Als je een miljoenenbedrijf leidt als Philips heb je met mediaddruk te maken en ben je verantwoordelijk voor een grote groep mensen en het wel en wee van het hele bedrijf. Ik zeg niet dat hun salaris gerechtvaardigd is - ik zou het niet weten, wat is gerechtvaardigd? Ik zeg ook niet eens dat ze onvervangbaar zijn - iedereen is vervangbaar.HansH schreef: ↑wo 15 apr 2026, 23:10wat ik van Regor begrijp;
'Als iemand een prestatie levert van gelijk welke aard, vertegenwoordigt dat een financieel equivalent '
ik neem aan dat hij dan bedoelt 'van gelijke aard'
De discussie gaat dan dus over wat van gelijke aard dan is. is gelijke aard dan 10 minuten chirurg tegenover 100 minuten koffiedame?
of 100 minuten chirurg tegen 100 minuten koffiedame?
als die chirurg met die koffiedame getrouwd is dan neem ik aan dat ze het werk in huis ook eerlijk verdelen, dus allebij de helft doen. of doet die chirurg 10 minuten de afwas en zijn vrouw 2 uur het huis schoonmaken en hij dan wat voor zichzelf? dan zal dat huwelijk niet lang duren vrees ik.