Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Beeldschermen met de verkeerde polarisatierichting

Vanwege de zon liep ik vandaag rond met een polariserende zonnebril. In de Westtunnel van het Centraal Station van Amsterdam viel me op dat alle treinbeeldschermen zwart waren als ik de zonnebril droeg. In de twee andere tunnels kon ik de treinbeeldschermen met zonnebril wel lezen, evenals beeldschermen op de perrons. Prorail heeft in de Westtunnel dus beeldschermen met de verkeerde polarisatierichting opgehangen, terwijl ze het makkelijk hadden kunnen testen met bijvoorbeeld een zonnebril.

Later bij Albert Heijn zag ik reclamebeeldschermen, sommige in portret- en andere in landschapsorientatie. Bij het opzetten van mijn zonnebril werden ze allemaal zwart. Merkwaardig dat het bij deze AH zo consequent verkeerd is geinstalleerd.

Beeldschermen worden steeds meer toegepast, maar de deskundigheid bij de installateurs neemt blijkbaar af. Of zou er een reden zijn voor de verkeerde polarisatierichting?

treinaanwijzers in tunnel
(456.39 KiB) 150 keer gedownload
Tunnel met treinbeeldschermen

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

OOOVincentOOO

Re: Beeldschermen met de verkeerde polarisatierichting

De kijkhoek bij LCD displays is erg verbeterd de laatste jaren. Wat ik kan herinneren aan mijn LCD Philips tijd moest men de polars zo definieren en snijden afhankelijk aan het gebruikers kijkhoek. Zoals de bestuurder van een auto.

Mijn vermoeden is misschien oudere type beeldschermen met meer kijkhoek afhankelijkheid. Ook mogelijk installatie of ontwerpfout want men kijkt onder een hoek in tegenstelling tot een TV bijvoorbeeld.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

Ja, de kijkhoek zou bij oude beeldschermen een overweging kunnen zijn. Maar de beeldschermen van het station en van AH zijn niet zo oud, en ze hebben een brede kijkhoek als je kijkt zonder zonnebril.

Bij computerbeeldschermen, die tegenwoordig een brede kijkhoek hebben, heb ik nooit gehoord dat die brede kijkhoek alleen mogelijk is met een bepaalde polarisatierichting.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

OOOVincentOOO

Misschien kijk ik te ver terug in het verleden >20 jaar. Met name TN (twisted nematic) LCD (https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_n ... eld_effect) hadden last van beperkte kijkhoek.

Het schijnt dat men ook soms extra ook circulair polars installeerd bij LCD om reflecties op metaal te beperken (dit is circulair gepolariseerd). Hierdoor heb je geen effect meer met lineariaire polar van zonnebril.

Heb AI gevraagd ter bevestiging. Deze vermeld de extra circulaire polars bij outdoor vaker word toegepast.

Q: Do they also use circulair polars in some LCD displays why and do you have an reference
Great question — and yes: circular polarizers are used in some LCD displays, but not as the primary polarization mechanism inside the LC cell. They’re mainly used for reflection suppression and viewing stability, especially in outdoor or high‑ambient‑light applications.

Here are solid references confirming circular polarizer use in LCDs:

Shin-Tson Wu & Deng-Ke Yang,
Reflective Liquid Crystal Displays, Wiley (2001)
→ Describes circular polarizers for reflection suppression.

S. T. Wu & D. K. Yang,
Fundamentals of Liquid Crystal Devices, 2nd Ed., Wiley (2014)
→ Section on optical films and circular polarizers in LCD modules.

3M Optical Systems Division Technical Papers
→ “Circular Polarizers for Reflection Control in LCD Displays”

Hecht, Optics, 5th Ed.
→ Polarization reversal upon reflection (basis of the principle)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”