Moderator: Rhiannon
Met gezond verstand heb ik het toch voor elkaar gekregen dat er chipjes bestaan met mijn uitgewerkte ideen die daarvoor nog niet bestonden en die al jaren in vrijwel alle poweradapters zitten voor bv laptopjes en daar zorgen dat die dingen minder stroom gebruiken dan vroeger. Je mag het ook intuitie noemen om het gevoel te hebben dat je het in een bepaalde richting moet zoeken waar anderen nog niet aan gedacht hebben. Dus intuitie en gezond verstand kan wel helpen om iets voor elkaar te krijgen.
Zou kunnen, maar is wel op de man spelen ipv op de bal. Dat lokt weer tegenreacties uit zoals ook blijkt en is niet volgend de forumregels. (en forumregels in het algemeen ook op andere fora).
intutitie kan inderdaad veel helpen om het juiste pad in te slaan. daarna komt inderdaad gezond verstand om daarmee in staat te zijn om de juiste analyse en volgende stappen te definieren. Daar gaat het inderdaad vaak mis. Concrete informatie en kennis hoeft daarbij geen probleem te zijn. immers als je goed kunt analyseren en redeneren dan kom je daarmee van zelf tot de conclusie dat je concrete informatie en kennis mist. dus dan trek je de conclusie dat je jer daar eerst verder in moet verdiepen.R_Bena schreef: ↑zo 05 jul 2026, 18:51 Intuïtie is niet hetzelfde als wat onder 'common sense' wordt verstaan. Intuïtie is in feite onbewuste patroonherkenning; een krachtig overlevingsmechanisme in de mens dat voornamelijk vanuit het limbische deel van de hersenen werkt (waar ook de amygdala is).
Common sense vereist echter bewuste overweging. Waar intuïtie vooral gebaseerd is op snelle, onbewuste emotionele patronen, leunt gezond verstand sterker op sociale regels en gewoonten, en het voorspellen van (logische) consequenties.
Daar gaat het echter heel vaak mis, vanwege gebrek aan concrete informatie en kennis.
Ik zie dat jij bet heel interessante onderwerpen in de discussie brengt. Zou zonde zij als je je laat wegjagen door een paar mensen die 'alles beter weten' en daarmee infeite contraproductief zijn voor het forum omdat ze daarmee mensen het idee geven minder waardevolle input te leveren.