Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Intuitie versus gezond verstand.

Vrije tribune!

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

ukster

Re: Intuitie versus gezond verstand.

Intuïtie is niks anders dan je luie brein dat weigert om echt na te denken. Het is een verzameling van al je opgestapelde vooroordelen, trauma’s uit je jeugd en willekeurige patronen die je brein ooit heeft verzonnen om energie te besparen.
Mijn intuïtie zegt dat ik deze persoon niet moet vertrouwen, ofwel ”Deze persoon lijkt op mijn ex of op die pestkop van de basisschool.”

Gezond verstand is de ultieme vorm van groepsdruk uit het verleden. Het is de optelsom van wat de gemiddelde, risicomijdende massa heeft besloten dat "normaal" is.
Historisch gezien is gezond verstand extreem onbetrouwbaar. Het gezonde verstand heeft ons ooit verteld dat de aarde plat was, dat roken goed was voor de longen en dat vrouwen niet moesten studeren omdat hun baarmoeder daarvan zou verschrompelen.
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

ukster schreef: za 04 jul 2026, 11:47 Intuïtie is niks anders dan je luie brein dat weigert om echt na te denken.

Gezond verstand is de ultieme vorm van groepsdruk uit het verleden.
Hoe noem je dan wetenschap? ik ging er eigenlijk vanuit dat wetenschap gezond verstand is.
ukster

Het idee dat wetenschap "gewoon gezond verstand" is, is een van de grootste en hardnekkigste misverstanden die er bestaan. Begrijpelijk, want we willen graag geloven dat ons boerenverstand de wereld kan doorgronden.

Wetenschap is eigenlijk een soort mentale dwangbuis die we onszelf hebben aangemeten omdat we weten hoe onbetrouwbaar onze intuïtie en ons gezonde verstand zijn. Het is de ultieme erkenning dat de menselijke biologie niet is gemaakt om de absolute waarheid te vinden, maar puur om lang genoeg te overleven om nageslacht te produceren.
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Regor

@Ukster,

Wel wel wel, .........ik vermoed dat wat jij schreef gesteund is op persoonlijke ervaring.
Die moet zielig gewest zijn !
Als U beiden niet heeft en niet in geloofd ........... U maakt er dagelijks onbewust voortdurend gebruik van.
Als U niet geloofd in uw eigen gezond verstand ..... proficiat man, U maakt vorderingen.
U begrijpt gewoon niet wat gezond verstand en intuitie is ....... zoveel is duidelijk. 8-)

Weet je hoeveel wetenschapper de clou van hun vinding toewijzen aan een toevallig moment van intuitie gebaseerd
op een toevallige situatie / opmerkzaamheid of een moment van dieper inzicht door gezond verstand.
De wetenschappelijke artikels staan er vol van ........ neem maar eens het voorbeeld van "de Quaternionen"
Ik veronderstel dat U "het verhaal " kent ...... tenzij U dat ook ontkent ,wat het éénvoudigste is.
.
Regor

Interessant zou zijn naar het oordeel van ST leden over het. nut van "gezond verstand" en / of "intuitie in de wetenschap;
Ik had het beter in mijn topic zo verwoord. :(
HansH

Regor schreef: za 04 jul 2026, 22:11 Interessant zou zijn naar het oordeel van ST leden over het. nut van "gezond verstand" en / of "intuitie in de wetenschap;
Ik had het beter in mijn topic zo verwoord. :(
Met gezond verstand heb ik het toch voor elkaar gekregen dat er chipjes bestaan met mijn uitgewerkte ideen die daarvoor nog niet bestonden en die al jaren in vrijwel alle poweradapters zitten voor bv laptopjes en daar zorgen dat die dingen minder stroom gebruiken dan vroeger. Je mag het ook intuitie noemen om het gevoel te hebben dat je het in een bepaalde richting moet zoeken waar anderen nog niet aan gedacht hebben. Dus intuitie en gezond verstand kan wel helpen om iets voor elkaar te krijgen.
Regor

@HansH,

Mooi, mooi, mooi, en dus zeker ook in de wetenschap.
Ik zou zelfs durven stellen dat elke wetenschapper vooral een grote / goede dosis "gezond verstand" heeft / moet hebben.
Redeneren en logisch nadenken kan gewoon niet zonder "gezond verstand" .... zo simpel is dat Bena.
R_Bena
Beheer

Intuïtie is niet hetzelfde als wat onder 'common sense' wordt verstaan. Intuïtie is in feite onbewuste patroonherkenning; een krachtig overlevingsmechanisme in de mens dat voornamelijk vanuit het limbische deel van de hersenen werkt (waar ook de amygdala is).

Common sense vereist echter bewuste overweging. Waar intuïtie vooral gebaseerd is op snelle, onbewuste emotionele patronen, leunt gezond verstand sterker op sociale regels en gewoonten, en het voorspellen van (logische) consequenties.

Daar gaat het echter heel vaak mis, vanwege gebrek aan concrete informatie en kennis.

Regor is daar in feite hier het ultieme voorbeeld van. Beroept zich steeds op 'mijn brein'/'mijn gezonde verstand', etc., terwijl andere leden hem herhaaldelijk wijzen op foute redeneringen en kromme gevolgtrekkingen, op basis van de empirische stand van de wetenschap in specifieke domeinen.
Regor

@Bena,

Ik heb nog nooit de uitdrukking "mijn brein" gebruikt. :evil:
U lult uit uw nek !
Uw visie op de mens, die U in vele topics tentoon spreidde is dusdanig........dat het mij geen barst interesseert wat U schrijft als reactie op mijn topics. 8-)
HansH

R_Bena schreef: zo 05 jul 2026, 18:51 Beroept zich steeds op 'mijn brein'/'mijn gezonde verstand', etc., terwijl andere leden hem herhaaldelijk wijzen op foute redeneringen en kromme gevolgtrekkingen, op basis van de empirische stand van de wetenschap in specifieke domeinen.
Zou kunnen, maar is wel op de man spelen ipv op de bal. Dat lokt weer tegenreacties uit zoals ook blijkt en is niet volgend de forumregels. (en forumregels in het algemeen ook op andere fora).
HansH

R_Bena schreef: zo 05 jul 2026, 18:51 Intuïtie is niet hetzelfde als wat onder 'common sense' wordt verstaan. Intuïtie is in feite onbewuste patroonherkenning; een krachtig overlevingsmechanisme in de mens dat voornamelijk vanuit het limbische deel van de hersenen werkt (waar ook de amygdala is).

Common sense vereist echter bewuste overweging. Waar intuïtie vooral gebaseerd is op snelle, onbewuste emotionele patronen, leunt gezond verstand sterker op sociale regels en gewoonten, en het voorspellen van (logische) consequenties.

Daar gaat het echter heel vaak mis, vanwege gebrek aan concrete informatie en kennis.
intutitie kan inderdaad veel helpen om het juiste pad in te slaan. daarna komt inderdaad gezond verstand om daarmee in staat te zijn om de juiste analyse en volgende stappen te definieren. Daar gaat het inderdaad vaak mis. Concrete informatie en kennis hoeft daarbij geen probleem te zijn. immers als je goed kunt analyseren en redeneren dan kom je daarmee van zelf tot de conclusie dat je concrete informatie en kennis mist. dus dan trek je de conclusie dat je jer daar eerst verder in moet verdiepen.

als mensen echter uit de gebrekkige kennis en informatie de verkeerde conclusies gaan trekken dan is dat dus geen gezond verstand meer maar domheid of gebrek aan analysevaardigheden.
Regor

@HansH,

Klopt, mooi en juist verwoord.
Lukt mij. niet meer.
Ik laat ST achter mij. :(

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

HansH

Regor schreef: ma 06 jul 2026, 10:37
Lukt mij. niet meer.
Ik laat ST achter mij. :(
Ik zie dat jij bet heel interessante onderwerpen in de discussie brengt. Zou zonde zij als je je laat wegjagen door een paar mensen die 'alles beter weten' en daarmee infeite contraproductief zijn voor het forum omdat ze daarmee mensen het idee geven minder waardevolle input te leveren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!