S. schr
In een Word document heb ik een tekening gemaakt , maar ben er nog niet aan toe die hier te plaatsen. Dus zal ik het met een zo duidelijk mogelijke beschrijving doen.
Op een nogal smalle tafel staat een elektrisch aangedreven loopband, in de lengterichting van de tafel . (De lengte van de tafel en van de loopband zijn niet belangrijk en ze hoeven ook niet
lang te zijn.)
Op de loopband staat een fietswiel recht, in de lengterichting vd tafel en loopband.
Aan de uiteinden van de as van het wiel is een star
trapeziumvormig draagrek vast gemaakt. De bovenste korte zijde is de wielas zelf . De onderste lange zijde is er evenwijdig mee en gaat onder de tafel door( dus loodrecht op de langsrichting vd tafel). De wielas en de onderste zijde zijn verbonden door 2 gelijke schuine stangen die elk aan een zijde vd tafel een uiteinde vd onderste stang dragen. Door de onderste stang zwaar te maken of extra te belasten is het geheel in stabiel evenwicht. Het wiel kan wel een beetje heen en weer schommelen maar zal altijd terug vertikaal komen.
Als de loopband loopt zal het wiel draaien (rollen ) zonder van plaats te veranderen en kan je de rolweerstand meten door een horizontale beugel vast te maken aan de wielas en daar aan dan de veerunster.
Mag ik hier voorlopig bij laten ? Ik hoor wel of jullie zien hoe de opstelling is, en ook welke vragen er nog zijn .
Wie weet vertelt iemand me hoe ik een tekening uit Word hier kan neerzetten