Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Antoon
Artikelen: 0
Berichten: 1.750
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 22:09

Vastestof wetenschappen

Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn. Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Vastestof wetenschappen

Antoon schreef:Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn.  Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.
Omdat de buitenste elektronen het zwakste zijn gebonden. Volle schillen zijn heel erg stabiel ( dat kun je quantumfysisch makkelijk afleiden, de totale L en S is 0 in zo'n volle subschil ) en dus zijn het de buitenste elektronen die makkelijk zijn weg te kicken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!