Er is geen reden, behalve de wens om te unificeren, om aan te nemen dat het graviton bestaat; de ART voldoet immers prima om zwaartekracht te beschrijven.
Wat zegt de ART dan in het kort over zwaartekracht? Maar blijkbaar zegt de ART nog niet genoeg over zwaartekracht, want waarom wordt er anders zoveel moeite gestoken in het graviton?
~Henk~ schreef:De beide massa's kunnen namelijk ook via een ander mechanisme naar elkaar toebewegen.
En mijn vraag aan jou is dus: "Wat is dit andere mechanisme?"
2 Massa's die naar elkaar toebewegen? Laten we het liever over objecten hebben die naar elkaar toebewegen en die uit materie bestaan, want massa is immers een eigenschap van materie.
Goed, we hebben dus 2 objecten. Wat kunnen we zeggen over die objecten?
- Ze hebben massa
- Ze bewegen naar elkaar toe
- Er wordt dus krachten uitgeoefend
-
Wat weten we niet van die objecten?
- Waar is de massa van die objecten precies uit opgebouwd? Alleen uit fermionen (dragers van materie, en een eigenschap van materie is massa) of ook uit bosonen (die soms ook massa hebben, zoals W-boson en Z-boson)? Het Higgs-boson geeft namelijk andere deeltjes massa. Wie weet vervormen Higgs-bosonen het universele Higgsveld, zodat objecten als het ware naar elkaar 'toerollen'. Maar omdat niet alleen het graviton hypothetisch is, maar ook het Higgs-boson (zie
hier en
hier), kom ik niet verder dan speculeren. Wie weet is zwaartekracht gewoon een bijzondere vorm van elektromagnetisme?
Nog een paar vragen waar ik geen antwoord op weet:
- Hebben gluonen massa?
- Hoever rijkt de invloed van elektromagnetisme, zwakke kernkracht en sterke kernkracht?
- Hoe 'leeg' is het universum? Wat bevindt zich tussen de planeten, sterren enzo? Hoeveel materie? Hoeveel bosonen en dergelijke?
- Wat is de massa van fotonen als ze niet in rust zijn? En dezelfde vraag voor de andere elementaire deeltjes?
- Hoe zit het met donkere materie en wat is hun invloed op die 2 objecten? Bestaat donkere materie of is dat ook een hypothese?
- Hoe zit het met anti-deeltjes?