Puzzel Puzzels
niburu
Artikelen: 0

Oneindig heelal / meerdere universa

Ik las recent een artikel dat ons universum misschien verpletterd zou kunnen worden door een ander groter universum. Ze gaan er dan vanuit dat er meerdere universa bestaan. Dat er meerdere universa zijn gaat toch de gedachte van een oneindig heelal tegen omdat er bij een oneindig heelal(universum) juist maar één universum kan zijn.

Of bevinden deze andere universa zich in een andere dimensie?

Of zit het nog anders in mekaar?

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Pongping

Re: Oneindig heelal / meerdere universa

Ik denk dat zulke vragen moeilijk of niet te beantwoorden zijn. We kunnen altijd blijven debatteren over de oneindigheid van het heelal enzo, maar ik denk eerlijk dat het voor de mensheid een petje te hoog is. We kunnen alleen maar blijven speculeren over dit soort vragen maar een echt antwoord zullen we nooit krijgen. Ik denk dat het is bijvoorbeeld een antwoord geven op de vraag Wat is leven. Aan het einde van deze topic zullen de meeste zeggen : "Tja, zo denk ik erover".

Nou dit is hoe ik erover denk :roll: .
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sietse

Ik ken de multiversum theorie met membramen en botsingen. Maar dit inderdaad pure filosofie en heeft niet zo veel met wetenschap te maken. Omdat je het niet over aantoonbare dingen hebt.
tjah

Even een rare theorie

Laten we zeggen er bestaan meerdere universums, elk universum bevind zich in minimaal 4 dimensies ( ruimte en tijd )......we kunnen de andere universums niet zien, voelen of met wat voor soort apparatuur waarnemen omdat ze in andere ruimte en tijd dimensies bevinden

het leuke hieraan is dat ik het onmogelijk kan bewijzen en jullie onmogelijk kunnen zeggen dat ik het fout heb omdat ook het tegendeel niet bewezen kan worden 8) :roll:
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)
wombat

tjah schreef:Even een rare theorie

Laten we zeggen er bestaan meerdere universums, elk universum bevind zich in minimaal 4 dimensies ( ruimte en tijd )......we kunnen de andere universums niet zien, voelen of met wat voor soort apparatuur waarnemen omdat ze in andere ruimte en tijd dimensies bevinden

het leuke hieraan is dat ik het onmogelijk kan bewijzen en jullie onmogelijk kunnen zeggen dat ik het fout heb omdat ook het tegendeel niet bewezen kan worden 8)   :roll:
M.a.w een botsing zou geheel onopgemerkt blijven.

(Als ik het goed heb)

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond
Demelza

Altijd leuk deze discussies. Ervan uitgaande dat er meerdere universa zijn, zouden we in de (verre) toekomst wel degelijk kunnen proberen te 'communiceren' met een ander heelal, proberen uit te vissen of er meerdere universa zijn. Dit zou je kunnen proberen d.m.v. zwaartekrachtsgolven.

Ik ben het wel met Sietse eens dat het voornamelijk filosoferen is, i.p.v. echte wetenschap. Maar Niburu, als je je hier echt voor interesseert, lees het boek 'de ontrafeling van de kosmos' van Brian Greene eens. Hij is expert op het gebied van de snaartheorie en gaat in zijn boek uitgebreid in op jou vraag.
richel_richel

Dat ergens het tegendeel niet van bewezen kan worden bewijst ook niet de waarheid van een theorie :roll:

Niet dat ik ook maar iets weet van de verschillende universa.

Maar het zou toch ook best mogelijk zijn dat ons sterrenstelsel botsts met een ander sterrenstelsel? Ik neem aan dat we best ingehaald kunnen worden door een ander stelsel dat sneller beweegt. of dat wij een ander stelsel inhalen? dat zou toch een immense botsing worden. Iemand hier meer info over?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Louis

Maar het zou toch ook best mogelijk zijn dat ons sterrenstelsel botsts met een ander sterrenstelsel? Ik neem aan dat we best ingehaald kunnen worden door een ander stelsel dat sneller beweegt. of dat wij een ander stelsel inhalen? dat zou toch een immense botsing worden. Iemand hier meer info over?
Maar we hebben het hier over universums he:) niet over sterrenstelsels!

Die botsen al op vele plekken in ons universum:

Afbeelding

Afbeelding

NGC 4567/8

Bij botsende universums kun je eerder denken aan universums die zich in verschillende tijd-ruimte dimensies bevinden, waar we nog niet de techniek of kennis voor hebben het bestaan aan te tonen!

Maar zoals al vaker gezecht in dit draadje, het blijft gis-werk :roll:
richel_richel

Louis schreef:Maar we hebben het hier over universums he:) niet over sterrenstelsels!

ik ken het verschil tussen een universum en een sterrenstelsel , maar ik vroeg het me af, van die botsingen en het was geen nieuw topic waard. :roll:
tjah

Demelza schreef:Altijd leuk deze discussies. Ervan uitgaande dat er meerdere universa zijn, zouden we in de (verre) toekomst wel degelijk kunnen proberen te 'communiceren' met een ander heelal, proberen uit te vissen of er meerdere universa zijn. Dit zou je kunnen proberen d.m.v. zwaartekrachtsgolven.  

Ik ben het wel met Sietse eens dat het voornamelijk filosoferen is, i.p.v. echte wetenschap. Maar Niburu, als je je hier echt voor interesseert, lees het boek 'de ontrafeling van de kosmos' van Brian Greene eens. Hij is expert op het gebied van de snaartheorie en gaat in zijn boek uitgebreid in op jou vraag.
Over boeken gesproken en niburu......er is ook een boek....weet niet precies de schrijver meer maar wel de titel....Waren de goden kosmonauten? ofzoiets

daarin schrijft de schrijver een theorie over dat de vroegere goden eigenlijk buitenaardse wezens waren.....ikzelf geloof er niet zo veel in, maar toch leuk/interessant boek.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)
niburu

jep ik heb dit boek ('Waren de goden kosmonauten?' van Von Däniken) ook gelezen , fantastisch boek . Het boek haalt wel enkele sterke argumenten aan , en volgens mij zit er wel wat waarheid in.
Louis

richel_richel schreef:
Louis schreef:
Maar we hebben het hier over universums he:) niet over sterrenstelsels!

ik ken het verschil tussen een universum en een sterrenstelsel , maar ik vroeg het me af, van die botsingen en het was geen nieuw topic waard. :roll:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ons melkwegstelsel in de verre toekomst met het andromeda stelsel in botsing zou komen.

Heeft iemand hier wat meer informatie over?
richel_richel

dat lijkt me idd ook wel iets interessants. iemand een bijdrage?
Beautiful Nightmare

summier:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=12870...d=811&cat=60360

uitgebreid:

http://www.astrostart.nl/artikelen3.php?su..._from=&ucat=41&

nog iets van dezelfde site:

http://www.astrostart.nl/artikelen3.php?su...t_from=&ucat=4&

Zoeken in google op "andromeda+botsing" geeft behoorlijk wat resultaat...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

joeroe

tjah schreef:
Demelza schreef:Altijd leuk deze discussies. Ervan uitgaande dat er meerdere universa zijn, zouden we in de (verre) toekomst wel degelijk kunnen proberen te 'communiceren' met een ander heelal, proberen uit te vissen of er meerdere universa zijn. Dit zou je kunnen proberen d.m.v. zwaartekrachtsgolven.  

Over boeken gesproken en niburu......er is ook een boek....weet niet precies de schrijver meer maar wel de titel....Waren de goden kosmonauten? ofzoiets

daarin schrijft de schrijver een theorie over dat de vroegere goden eigenlijk buitenaardse wezens waren.....ikzelf geloof er niet zo veel in, maar toch leuk/interessant boek.
Dat doet me een beetje denken aan stargate sg-1 :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!