"als je 2 twee maal keer zichzelf doet...", dat is 2 in het kwadraat: 2² = 2*2 = 4.Ik ben met m'n wiskunde bezig, en ik moet een lineare grafiek tekenen, namelijk die van 2^x. Ik heb geen idee hoe die grafiek eruit ziet, dus ik begon maar gewoon met 0. maar als ik 2^0 intik, komt er 1 uit. Fout geprogrammeerd of zit hier wat achter? naar mijn mening krijg je 0 als je 2 twee maal keer zichzelf doet...
2^0=2^1/2^1=1
allereerst:Ik ben met m'n wiskunde bezig, en ik moet een lineare grafiek tekenen, namelijk die van 2^x. Ik heb geen idee hoe die grafiek eruit ziet, dus ik begon maar gewoon met 0. maar als ik 2^0 intik, komt er 1 uit. Fout geprogrammeerd of zit hier wat achter? naar mijn mening krijg je 0 als je 2 twee maal keer zichzelf doet...
dat was even een foutje van mij.."als je 2 twee maal keer zichzelf doet...", dat is 2 in het kwadraat: 2² = 2*2 = 4.
nee, haha, ik heb de tabel even ingevult en je hebt gelijk.2^x is niet echt een lineaire functie, maar dat terzijde.
nu begin ik er iets van te snappen. Dat (2^1)/2 = 2/2, dat heeft er iets mee te maken toch? Kun iemand dat misschien dan even uitleggen? Ik snap dat ik hier ongelooflijk domme vragen zit te stellen (3e klas vwo), maar ik ben nieuwsgierig naar waarom 2^1 dus 1 is.2^3 = 2*2*2 = 8
2^2 = 2*2 = 4 = (2^3)/2
2^1 = 2 = 2 = (2^2)/2
2^0 = ? = ? = (2^1)/2 = 2/2 =1
Heb je niet "geleerd" dat je wanneer je 2 getallen met dezelfde grondtal deelt je gewoon de exponenten moet aftrekken ?Ik vraag t morgen wel even aan m'n wiskunde leraar, want daar snap ik niks vanmo² schreef:2^0=2^1/2^1=1![]()
![]()
Gagarin schreef:
maar als 2^1/2^1 0 als uitkomst geeft (wat zo is),
Waarom blijf je zeggen dat het nul is, ik heb toch aangetoond dat het 1 moet zijn ?
Gagarin, je maakt wel steeds fouten of toets je te snel.Gagarin schreef:nee, maar wel dat je ze moet optellen bij vermenigvuldigen. Op zich wel logisch nu ik er over nadenk dus...
maar als 2^1/2^1 0 als uitkomst geeft (wat zo is), <= ???
dan moet 3^7 / 3^2 dezelfde uitkomst geven als 3^5... even checken:
(3^7=2187) / (3^2=9) = 243
3^5=243
hee, t kloptBedankt iedereen!
Let goed op wat je zelf zegt: iets 0 keer met zichzelf vermenigvuldigen is niet hetzelfde als iets met 0 vermenigvuldigen!Als ik 2^0 zie staan, staat er toch eigenlijk: vermenigvuldig 2 nul maal met zichzelf? En dan kun je er wel allemaal wiskundige vergelijkingen bijhalen, maar als je iets nul maal keer zichzelf doet is dat toch gewoon nul, net zoals tien miljoen keer nul ook gewoon nul is?