1 Welke krachten spelen een rol?
oppervlaktespanning in een drielagig systeem, zeep-water-zeep
2 Waarom is deze zeepbel bolvormig?
geringste oppervlak voor het omsloten volume, dus geringste spanning
3 Waarom is het scheidingsvlak tussen twee samenklittende bellen écht een vlak?
De kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn. Het kleinste vlak tussen twee lijnen is een plat vlak. En als je verstand van wiskunde hebt (Fermatt en zo geloof ik) en je dompelt van ijzerdraad gemaakte geometrische figuren in bubbeltjeswater, dan zie je die wiskunde in de praktijk.
4 Waarom spat een bel uiteen als het iets aanraakt?
een bel spat niet uiteen volgens mij, want de krachten werken niet naar buiten maar naar binnen. Als er een gat in een bel komt, dan krommen de zeepmoleculen om de waterlaag heen, als het ware om de wond in die waterlaag te dichten. Omdat het zeepwater naar een minimale oppervlakte toe wil, kan het dat nu doen door het gat op te rekken. Dat gat wordt dan steeds groter totdat er weinig over is dan één druppel met alle vloeistof. Dat wil dus zeggen dat alle zeepwater op één punt afvliegt (theoretisch recht tegenover het voormalige gaatje in de voormalige bel). Alle moleculen vliegen dus met grote snelheid naar dat ene punt, botsen op elkaar, en stuiteren van elkaar terug, waarbij de spetters in het rond vliegen( ** ). Misschien (weet niet) krijgen hoeveelheidjes zeepwater in hun gekromde baan naar die uiteindelijke druppel ook al zo'n grote snelheid dat ze onderweg al "uit de bocht vliegen" en dat spettereffect veroorzaken.
Ik heb al eens eerder gegoogled op
soap bubbles physics en nog zowat termen, er zitten enige topics over, o.a. in het huiswerkforum met leuke links, en internet staat vol met wetenswaardigheden. Fysici houden van speeltjes.......
** Een beetje als een vacuumgetrokken glazen fles die je een tikje geeft: de fles IMplodeert. De scherven vliegen eerst op elkaar af met grote snelheid, stuiteren dan op elkaar en vliegen alle kanten op. Gevaarlijker dan EXploderende flessen, maar ik weet zo gauw niet meer precies uit te leggen waarom.