Puzzel Puzzels
John Nash
Artikelen: 0

Mag je overal grappen over maken?

Mag je overal grappen over maken?

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

robindr

Re: Mag je overal grappen over maken?

Er worden nu al overal grappen over gemaakt en is de wereld daarom slechter? Ik denk van niet.

Natuurlijk zijn er ongeschreven regels van respect, maar die zijn voor iedereen anders.

Zo vind ik dat bvb de grappen over profeet Mohammed destijds perfect kunnen, maar het is gebleken dat de meeste Moslims er problemen mee hebben. Ik stel me dan wel de vraag of dit hun eigen mening is, of eentje die hen is opgelegd door de Koran zelf...(geen afbeeldingen toegelaten)

Zo heb ik nog niet zolang geleden een van mijn beste vriendinnen verloren aan kanker na een 2 jaar durende strijd tegen de ziekte, maar ik veroordeel daardoor niet de grappen over kanker(als die al bestaan).

Dus mogen er over alles grappen worden gemaakt? Ja denk ik, waarschijnlijk wel.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

John Nash

Bedankt voor je reactie, ik doelde inderdaad voornamelijk op -zoals je zelf angeeft- op grappen over bijvoorbeeld ziekts o.i.d. Ik wil namelijk niet dat dit topic verandert in een hele Spotprenten-discussie... Graag zou ik ook horen van diegene(n) die Nee stemmen...
Jan van de Velde

Ik denk dat je alles moet kunnen blijven relativeren. Dus ja, maak maar overal grappen over. Je zou je misschien nog wel af kunnen vragen of elke grap door de beugel kan. Maar het probleem is dat wanneer je ophoudt met grappen maken omdat je mogelijk iemand zou kunnen kwetsen, dat geen enkele grap dan meer mogelijk is.....

Ik kan hartelijk lachen om de meeste Belgenmoppen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn geachte Zuiderburen verwar met hun karikatuur. En dat het koperdraad is uitgevonden door twee Hollanders die om een cent vochten is ook bezijden de waarheid, daarom niet minder humoristisch.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Cycloon

Ik vind ook dat je met alles moet kunnen lachen. Zolang het lachen niet overgaat naar pesten of doelt op het feit om iemand hard te gaan kwetsen dan zie ik er geen probleem in. Je moet gewoon het onderscheid kunnen maken tussen grappen vertellen of iemand kwetsen. Drijf het nooit tot het uiterste zou ik zeggen.
mo

Ik heb nee gestemd, omdat ik vind dat er grenzen zijn, en je kent die grenzen als je er moeite voor doet.
Ger

Ik heb ja gestemd. Natuurlijk moet je af en toe rekening houden met je publiek maar in principe moet je overal grappen over kunnen maken. En als iets grappig bedoeld is en iemand wordt boos, dan ligt dat m.i. aan degene die boos wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
mo

En als die boze u terug kwetst, ligt dat aan u.
made in flanders

Ik vind dat je met alles moet kunnen lachen zolang het op geen kwetsende manier word gedaan of als je er mensen mee kwetst.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!
Ger

MIF zegt precies wat ik bedoel. Men maakt een grapje. In dat geval heeft men niet de intentie om een ander te beledigen. Dat die ander dan toch beledigd wordt, is m.i. een kwestie van gebrek aan inzicht van de beledigde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
John Nash

Ik kom dan maar terug op het voorbeeld uit de eerste reactie: kanker. Mag je grappen maken over kanker...?
Jan van de Velde

Ik kom dan maar terug op het voorbeeld uit de eerste reactie: kanker. Mag je grappen maken over kanker...?
asjeblieft wel. erover huilen helpt ook niks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
made in flanders

Maar het is niet omdat je grappen maakt over iets dat ze daarom onmiddellijk kwetsend zijn, het waarover is minder van belang dan het hoe. Je kunt echt kwetsende moppen vertellen, dat mag niet, maar je kunt ook bijvoorbeeld grappen vertellen over grappen die kankerpatienten uithalen met hun dokters bijvoorbeeld. (Humor kan soms ook steunend werken)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!
Windsurfer

groot aantal ja-stemmers, dat had ik niet verwacht. want er zijn toch zeker zaken waarin het grappen maken zeer ongepast is.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Stephaan

Ik heb nee gekozen maar wil dat toch nuanceren.

Ger (die ja heeft gestemd) schrijft "Natuurlijk moet je af en toe rekening houden met je publiek". In die zin vind ik ook dat de plaats en de omstandigheden van groot belang zijn om te weten of je over iets een grap kan of mag vertellen. In het Frans bestaat er een gezegde dat ongeveer luidt : Je praat niet over een touw in het huis van een gehangene.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!