Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?
Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:05
Hallo, ik als oude rot (21 jaar) vind soms dat er veel Nederlandstalige berichten op het net te vinden zijn die echt slecht geschreven zijn.
Ik heb het voornamelijk over dt-fouten : ik bevindt me, je hebt verwijdert, ze hebben Koeweit bevrijdt,het gebeurd,..
Toen ik (in Vlaanderen) op school zat, werden die regels er constant in gepompt, en in alle vakken werden fouten ertegen bekritiseerd. Ook aan de universiteit zijn er veel professoren die behoorlijk boos worden (hoewel de meesten niet echt punten alleen daarvoor gaan aftrekken). Je kan dit behoorlijk streng vinden, maar het brengt op.
Het lijkt me dat de jongere generatie dat vaker doet. Is dat omdat ze nog jonger zijn? Is dat omdat ze het wel kunnen maar de internetcultuur correct schrijven juist ontmoedigt?
Of is het omdat de prioriteiten in het onderwijs verschuiven? Ik hoor soms vaak mensen zeggen dat men veel te veel 'modern' wil doen, zowel in het onderrichten van de moedertaal, als andere talen zoals Frans. Men wil breken met het ouderwetse beeld van vervoegingen opdreunen en dergelijke, en meer mondig laten zijn, essays schrijven, enz... Ik weet niet of dit allemaal correct is, ik sta niet in het middelbaar onderwijs. Maar als het waar is, is dat wel allemaal zo goed?
De dt-regels kunnen hier trouwens opgefrist worden :
http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/wer...erkwoorden.html
Ik heb het voornamelijk over dt-fouten : ik bevindt me, je hebt verwijdert, ze hebben Koeweit bevrijdt,het gebeurd,..
Toen ik (in Vlaanderen) op school zat, werden die regels er constant in gepompt, en in alle vakken werden fouten ertegen bekritiseerd. Ook aan de universiteit zijn er veel professoren die behoorlijk boos worden (hoewel de meesten niet echt punten alleen daarvoor gaan aftrekken). Je kan dit behoorlijk streng vinden, maar het brengt op.
Het lijkt me dat de jongere generatie dat vaker doet. Is dat omdat ze nog jonger zijn? Is dat omdat ze het wel kunnen maar de internetcultuur correct schrijven juist ontmoedigt?
Of is het omdat de prioriteiten in het onderwijs verschuiven? Ik hoor soms vaak mensen zeggen dat men veel te veel 'modern' wil doen, zowel in het onderrichten van de moedertaal, als andere talen zoals Frans. Men wil breken met het ouderwetse beeld van vervoegingen opdreunen en dergelijke, en meer mondig laten zijn, essays schrijven, enz... Ik weet niet of dit allemaal correct is, ik sta niet in het middelbaar onderwijs. Maar als het waar is, is dat wel allemaal zo goed?
De dt-regels kunnen hier trouwens opgefrist worden :
http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/wer...erkwoorden.html