Die snelheid van je batterijklokje wordt geregeld door een quartz-kristalletje, dat een bepaalde eigenfrequentie heeft en dus met een vaste snelheid trilt. Dat is zo goed als (misschien wel helemaal) onafhankelijk van je batterijspanning. Door met batterijen te gaan knoeien zal hoogstwaarschijnlijk je klokje doorbranden.
Als je twee dezelfde batterijklokjes hebt, en je legt er een in de koelkast en de andere in de CV krijg je waarschijnlijk wel een verschil.
Bert F schreef:
ligt eraan als je van europa naar amerika gaat en je neemt je synchrone wekker mee dan zal die in de vs voorlopen andersom als je een wekker van ginder hier op het net aansluit loopt die achter.
Dit gaat hier over wekkers die worden aangesloten op het lichtnet je werkt dan (meestal) met dergelijk synchrone machienetjes die het draaiveld volgen afkomstig van de wisselspanning.
Daar heb ik twijfels bij. Die dingen werken volgens mij ok gewoon op quartz-kristallen, en het hele mechaniekje zal volgens mij achter een trafo met gelijkrichter zitten. Dus die invloed van de netfrequentie lijkt mij in de meeste gevallen uitgesloten. Pas wel op, in de USA is 110 V de standaard netspanning. Als je die in Europa zomaar in het stopcontact steekt zal er iets "poef" zeggen.