Ik heb gehoord dat citroensap drinken na het sporten de stijfheid in de spieren laat verdwijnen.
Is dit waar?
Verzuring is maar één van de factoren waardoor je last kan hebben van jouw spieren. In mijn ervaring (subjectief gevoel, ik sport veel) is stijfheid toch iets heel anders dan verzuurde spieren. Als mijn spieren verzuurd zijn dan voelen mijn ledematen zwaar aan, ofdat ik ze nu wel of niet beweeg. Ik heb dan wel nog volledige mobiliteit.Spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat zich ophoopt in je spieren. Dit is alleen te behandelen door de bloeddoorstroming door je spieren te verbeteren. (cooling down is daarom ook zo nuttig)
Voor een goed begrip betreffende vrije radicaalvorming bij (top)sportbeoefening kan men de onderstaande literatuur / onderzoeksverslagen raadplegen.Verzuring is maar één van de factoren waardoor je last kan hebben van jouw spieren. In mijn ervaring (subjectief gevoel, ik sport veel) is stijfheid toch iets heel anders dan verzuurde spieren. Als mijn spieren verzuurd zijn dan voelen mijn ledematen zwaar aan, ofdat ik ze nu wel of niet beweeg. Ik heb dan wel nog volledige mobiliteit.Spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat zich ophoopt in je spieren. Dit is alleen te behandelen door de bloeddoorstroming door je spieren te verbeteren. (cooling down is daarom ook zo nuttig)
Als ik stijve spieren heb dan voel ik weinig hinder in rust maar heb ik een beperkte mobiliteit.
Daarnaast kan je nog een verrekking en een ontsteking hebben waarbij je een stekende pijn voelt bij belasting.
Ik moet eventjes er bij zeggen dat ik niet deskundig ben op spiergebied. Ik vind het moeilijk om hier goede informatie over te vinden.