En dan de vraag: hoe kun je die kleurstoffen er weer uitkrijgen?
Ik heb een paar jaar geleden es een uitzending gezien waar men kort vertelde dat het mogelijk zou zijn de kleurstof eruit te wassen via zwavelzuur. Maar wat daar waar van is?
Weegt de hoeveelheid Norit die je nodig hebt op tegen de hoeveelheid diesel die je kunt ontkleuren? Waar kun je Norit krijgen? Blijft de diesel dan bruikbaar voor je motor?In water opgeloste kleurstoffen kun je vaak met aktieve koolstof (norit) eruit halen. Ik weet niet of dat ook met diesel lukt. Je kunt eens proberen een gestampt norit-tabletje bij een paar ml gekleurde diesel te doen, goed te schudden en dit te filtreren. Succes!
het betreft niet het kleuren maar wel ontkleuren, dus de methode van kleurstof ( furferol op basis van carotheen) wegfilteren door middel van een actieve coolstoffilter
SJ schreef:het betreft niet het kleuren maar wel ontkleuren, dus de methode van kleurstof ( furferol op basis van carotheen) wegfilteren door middel van een actieve coolstoffilter
Ja dat weet ik ook wel, maar om ze te ontkleuren moeten ze dus eerst gekleurd worden, en mijn vraag is: waarom worden ze gekleurd?Ik zie het nut niet van het kleuren van diesel...
Dus de rest van het verhaal heb je ondertussen zelf kunnen invullen 8)Draw.Stick schreef:Aha,
dank u, zo leert een mens weer dingen![]()