ik zal het/de spits afbijtenWat/wie is volgens jou SATAN?
een geest, persoon, geen ding.Wat/wie
is werkelijkheid, bestaat, is meer dan alleen een begrip.is
ik geef mijn persoonlijke gedachten en beroep mij op andere autoriteiten - het liefst Godvolgens jou
boeit niet als men maar binnen de Werkelijkheid blijft.
Het woord satan is afkomstig van een hebreeuws en/of oud egyptisch woord dat de betekenis zou hebben van 'hinderen' of 'tegenhouden'.SATAN
Satan wordt vaak gebruikt als eigennaam voor de duivel (zie de betreffende pagina). De betekenis van 'hinderaar' is wel een aardige als je kijkt wat de bijbel als belangrijkste eigenschap van de duivel noemt: het verhinderen dat mensen contact krijgen met hun Schepper: God Bron: http://woordenboek.solcon.nl/pagina.php?woord=Satan
oftewel hij zorgt ervoor (al zijn we in principe altijd zelf verantwoordelijk) dat mensen hun Oorsprong en dus ook hun Bestemming missen, en ook veel van wat Hij wil geven; liefde en acceptatie allereerst; ook instructies aangaande Zijn doelen/bedoelingen voor ons en de rest van de schepping, hoe we krijgen wat Hij voor ons in petto heeft - en hoe we dat doorgeven. Via Zijn Geest in ons wil Hij het ons allemaal geven. maar we missen het. we zitten zonder. en dat is zonde.
Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: Dat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen! Doch Hij keerde Zich om en zeide tot Petrus: Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. (Matteüs 16:21-23)
Bovenstaande tekst illustreert hoe de/een satan Gods oplossing, Gods plan probeert te verhinderen.
Of het nou de Satan was via Petrus of dat het helemaal uit Petrus zelf kwam is weer een andere kwestie.
Maar niet alleen de persoon(geest) die doorgaans "Satan" (of "de duivel") wordt genoemd maar elk persoon kan een verhinderaar zijn van Gods plannen - bewust of onbewust. Tot ons eigen nadeel vaak overigens, aangezien Gods diepste plannen met ons altijd goed zijn:
Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. (Jeremia 29:11)
Puzzels