Puzzel Puzzels
B__
Artikelen: 0

Top 10 - natuurkundig niet mogelijk

laten we een top 10 samenstellen met natuurkundige onwaarschijnlijkheden! :roll:

op 1 staat bij mij...... zwarte gaten! hoe kan nml zoveel massa nou zo klein zijn...onmogelijk. dus voorlopig:

(aub geen reeds weerlegde dingen zoals lepeltje buigen zonder aan te raken)

1 - Zwarte gaten

2 -

3 -
Alles kan als t maar leuk is..

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Marco van Woerden

Re: Top 10 - natuurkundig niet mogelijk

Ik vind het leuk om een top 10 natuurkundige onwaarschijnlijkheden samen te stellen, maar ik ben het echt niet eens met jouw nummer één. Zwarte gaten zijn namelijk een van de weinige plausibele objecten die de gaten in onze huidige theorieën over het universum kunnen opvullen. Bovendien zijn er sterke aanwijzingen (zo niet 'bewijzen') dat het centrum van ons huis-tuin-en-keuken-sterrenstelsel een zwart gat is. Het idee voor deze objecten is uit puur theoretische grondslag ontstaan en zorgt dat we geen wetten alsnog hoeven opgeven. Tenslotte, heb je wel eens nagedacht over die hoeveelheid massa. Hoe kan zo'n gigantische hoeveelheid massa nou niet samentrekken tot een 'punt' onder invloed van zijn eigen zwaartekracht?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Ja, als we genoeg weten is in de natuurkunde zowat alles te verklaren, en zijn er ook geen onwaarschijnlijkheden meer. En als je een blok ijzer probeert samen te persen en je bekijkt de zielige resultaten van enorme krachtsinspanningen, dan vind ik mét B de zwarte gaten een goede kandidaat voor de toptien. Ik wou licht voorstellen. Dan weer deeltjes, dan weer golven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Assassinator

wat wordt er hier bedoelt met onwaarschijnlijkheden? dat ze eigenlijk niet bestaan ofzo?

waarom doe je dan licht, deeltjes en golven in die lijst Jan, ieder mens weet dat die bestaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Jan van de Velde

waarom doe je dan licht, deeltjes en golven in die lijst Jan, ieder mens weet dat die bestaan.
Ja, maar nog niemand weet hoe en waarom. Hoe kan iets tegelijkertijd deeltjesgedrag én golfgedrag vertonen? Ieder mens weet dat zwaartekracht bestaat. Niemand weet waarom en hoe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Assassinator

ja dat is waar, maar het is dus niet onmogelijk (want we merken het elke dag) maar we snappen het alleen niet (RETE fascineerend, kan dr geen genoeg van krijge dat soort dinge, kwil gewoon weten waarom en SNEL :roll: ben zoooo ongeduldig)

maja eigenlijk is nix onmogelijk, we nemen het waar, we weten dat het er is dus is het mogelijk.

- Robert Heinlein -
Revelation

Dit hoort niet thuis in theorieontwikkeling.

Verder staat er in je titel "natuurkundig niet mogelijk" en spreek je in je post over "onwaarschijnlijkheden". Welke van de twee is het? Gelieve de titel of post aan te passen. :roll:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
wannes

1 - Zwarte gaten

2 - magnetische monopool :roll:

3 -
Dalton

Ik vind Einsteins stelling dat lichtsnelheid in ieder inertiaal stelsel constant is onwaarschijnlijk.

Misschien dat het met wiskundige formules allemaal wel klopt en dat het algemeen aanvaard is, maar ik kan me er gewoon niks bij voorstellen. Het klinkt zo tegenstrijdig en de enige verklaring die ik gehoord heb daarvoor is tijdreizen.

Wiskundige correctheid doet me niks ik wil me er iets bij kunnen voorstellen.
Rov

Ik vind Einsteins stelling dat lichtsnelheid in ieder inertiaal stelsel constant is onwaarschijnlijk.
Daarom was Einstein zo baanbrekend, hij veronderstelde zo iets geks, kon het bewijzen en daardoor stond de hele fysica toen op zijn kop.
wannes

Dalton schreef:Ik vind Einsteins stelling dat lichtsnelheid in ieder inertiaal stelsel constant is onwaarschijnlijk.
Daarom was Einstein zo baanbrekend, hij veronderstelde zo iets geks, kon het bewijzen en daardoor stond de hele fysica toen op zijn kop.
en eigelijk heb je er geen heel ingewikkelde wiskunde voor nodig, gewoon het feit dat de lichtsnelhid constant is en een beetje driehoeksmeetkunde toch mooi dat je daarmee heel de fysica van die tijd onderuit kon halen :roll:
Marco van Woerden

Een natuurkundige onwaarschijnlijkheid vind ik materialen met een (zeer lokale) brekingsindex kleiner dan 1. Daar gaat het licht sneller dan in vacuüm.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
marcus

Golf deeltjes karakter voor een snaar bijvoorbeeld van een piano is geen probleem. Een snaar kan vervolgens gesloten zijn (zoals een elastiekje gesloten is) of niet. In geval dat een snaar in zichzelf gesloten is kun je van een deeltje spreken.
Assassinator

en eigelijk heb je er geen heel ingewikkelde wiskunde voor nodig, gewoon het feit dat de lichtsnelhid constant is en een beetje driehoeksmeetkunde toch mooi dat je daarmee heel de fysica van die tijd onderuit kon halen :P
weetje wat mij niets zou verbazen, dat het einsteins theorie echt helemaal fout is, dat het in zijn tijd zo ontzettend ingewikkeld was dat iedereen het maar voor waar aanzag :roll: dr zal vast wel een deel van kloppen :P maar ik zou het nog niet voor 100% waar aannemen :P

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Anne B.

De perpetuum mobile, ik denk dat het al bewezen is dat het niet kan en toch blijven sommige mensen ervan overtuigd dat ze het tegendeel zullen bewijzen :roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!