jacqueline schreef:Ik had op internet uitleg over de vergelijking van Bresse wel gevonden, maar geen formule. Maar met helling bedoel je de helling van het waterniveau?
In Nortier kan ik er niks over vinden

.
Zie hier de vergelijking van Bresse:
\(\frac{dh}{ds} = \frac{S_0 - S_f}{\sqrt{1 - S_0^2} - \frac{Q^2 B}{g A^3}}\)
\(S_0\) is de helling (in verhouding, bijvoorbeeld 0,001 voor 0,1% helling),
\(S_f\) is de wrijving, welke je bepaalt met een van de formules ter beschikking (je hebt die van Chezy, die van Manning, ..., je neemt maar volgens de gegevens dat je hebt). A is de doorsnede van het water eigenlijk. Als je een kanaal hebt zal die wel rechthoekig zijn vermoed ik. Hoe dan ook, daar vind je een hoogte h in (hoogte van het water tegenover de bodem). In je formule voor
\(S_f\) zal je normaal ook een A vinden. Q is het debiet, en B de breedte van het kanaal. dh is de verandering van hoogte, en ds de verandering van afstand.
Nu, die pasten wij toe voor de verhanglijn in een kanaal. Ik vermoed dat je de verhanglijn moet bedenken in de rivier of het meer in de omgeving waar de duiker uitmondt ofzo? Ik heb het een en ander gezien over de verhanglijnen van rivieren waar een andere rivier in uitmondt, en dat moesten we gewoon beredeneren, niet berekenen. Het kwam erop neer dat de rivier die in de andere uitmondt ervoor zorgt dat de transportcapaciteit van de hoofdrivier werd overschreden. Dus er kwam teveel vuiligheid op die plaats. Daardoor ontstond er sedimentatie, dus een ophoping van het vuil dat de rivier niet kan meepakken. Met vuil bedoel ik losjes de aarde enzo die meegepikt wordt he. We wisten dat
\(h S_0 = c^{te}\), en doordat het vuil ophoopte, daalde de helling vlak voor het ophopingspunt en stijgde die vlak na het ophopingspunt. Je creëert dus een bergje op de helling. Via die formule kan je dus zeggen dat de waterhoogte h eerst zal stijgen, en daarna zal zakken.
Maaaaaar, ik ken dat specifieke meer niet waar je het over hebt, en aan de hand van het woord "meer" alleen al vermoed ik dat het nog iets anders zal zijn