Je kent het wel je loopt in de stad met iemand en opeens zie je een grote vriend van je.
Jij: He, Piet wat toevallig we hadden het net over je.
Piet: Wat toevallig dat jij hier nu ook loopt.
Ofwel: Bestaat toeval?
In de natuur is niet alles gedetermineerd. De onzekerheidsrelatie van Heissenberg (quantumniveau) heeft wel degelijk consequenties op macroscopisch vlak. Cfr chaostheorie kleine oorzaken (onzekerheid Heissenberg)kunnen grote gevolgen hebbenIk zou het zo zien. In de natuur is alles gedetermineerd (behalve misschien op quantum niveau, maar daar weet ik te weinig vanaf ), alles hang causaal af van hetgeen er daarvoor gebeurd is. Daar kan geen toeval bestaan, omdat alles een gevolg is.
Nee, precies, zo zie ik het dus ook, maar waarom had je dan niet antwoord 2 gekozen? Antwoord 1 & 2 zijn vrij logisch, maar 3 niet echt. Het lijkt mij onmogelijk dat iets voorbestemd en toevallig tegelijkertijd is (en dan niet "toevallig" in de beleving van de waarnemer).Knownothing schreef:Peter, wat ik me daarbij afvraag (als complete leek) is of dat onzekerheidsprincipe eigelijk wel belangrijk is voor de natuur zelf?
Ik dacht dat het alleen iets zei over de mogelijkheid om te kennen, dus over de waarnemer. Ik bedoel het zo: of wíj nu weten waar dat deeltje is of niet, maakt eigelijk niets uit, het is ergens op een plaats en in een toestand waarin vastligt waar het heen zal gaan en waar het later zal zijn.
Of schreef ik nu iets ongelofelijk dom?
Kom toevallig net tot de conclusie dat toeval niet bestaat
Kom toevallig net tot de conclusie dat toeval niet bestaat
Dat is waar, maar is de onzekerheid op quantumniveau écht toeval, of wordt dat geregeld door verborgen variabelen? Voor ons maakt het niet uit, want wij kunnen niet om die onzekerheid heen... Maar staat het vast dat God dobbelt?In de natuur is niet alles gedetermineerd. De onzekerheidsrelatie van Heissenberg (quantumniveau) heeft wel degelijk consequenties op macroscopisch vlak. Cfr chaostheorie kleine oorzaken (onzekerheid Heissenberg)kunnen grote gevolgen hebben
Dat is waar, maar is de onzekerheid op quantumniveau écht toeval, of wordt dat geregeld door verborgen variabelen? Voor ons maakt het niet uit, want wij kunnen niet om die onzekerheid heen... Maar staat het vast dat God dobbelt?peterdevis schreef:In de natuur is niet alles gedetermineerd. De onzekerheidsrelatie van Heissenberg (quantumniveau) heeft wel degelijk consequenties op macroscopisch vlak. Cfr chaostheorie kleine oorzaken (onzekerheid Heissenberg)kunnen grote gevolgen hebben
Deze 2 toevalligheden zijn aan elkaar gelijk.Red BoriZ schreef:Jij: He, Piet wat toevallig we hadden het net over je.
Piet: Wat toevallig dat jij hier nu ook loopt.