Alles wat mensen doen, is er op gericht zelf voordeel te krijgen. Waarom helpen mensen naasten? Omdat ze dan hopen zelf ook geholpen te worden als het slecht gaat... Altruisme? Liefdadigheid? Bestaan beide niet.
Dit vind ik, wat vinden jullie?
Moderator: Rhiannon
Waarom helpen mensen naasten? Omdat ze dan hopen zelf ook geholpen te worden als het slecht gaat.
Ik denk ook niet dat je bewust mensen helpt om er zelf voordeel uit te behalen, maar juist onbewust!Wanneer ik in het huishouden iets help is dat in de eerste plaats om te helpen, niet in de veronderstelling dat ik er dan ook wel iets voor terug krijg. In vele gevallen weet men zelfs niet óf men er ooit iets van terug zal krijgen, toch wordt er dan (soms/vaak) geholpen.
En dat is precies het punt waarop een dergelijke discussie zal uitdraaien: het is een kwestie van definities eigenlijk. Wat ík versta onder een egoïstische actie of een actie waarbij zelfbelang prioritair is, is er één waarbij je bewust die keuze maakt, c.q. dat (mee) als doel voor ogen had!Ik denk ook niet dat je bewust mensen helpt om er zelf voordeel uit te behalen, maar juist onbewust!
"Selfish," when applied to genes, doesn't mean "selfish" at all. It means, instead, an extremely important quality for which there is no good word in the English language: "the quality of being copied by a Darwinian selection process." This is a complicated mouthful. There ought to be a better, shorter word but "selfish" isn't it.[1]
En in welk vers staat het antwoord? Het klinkt alsof je de Bijbel aanprijstRoland Ronceval schreef:Voor mij staat het antwoord in: The Selfish Gene, Richard Dawkins, Oxford University Press, USA; 2 edition, 1990), ISBN: 0192860925
Ik geloof dat het in het Nederlands heet: Onze Zelfzuchtige Genen.