vinden jullie nu dat het leven in de westerse wereld zo vrij is?
Wat noem jij 'echt vrij'? Anarchie?
Wat betreft je voorbeelden:
Een geordende maatschappij, waar je niet in de bosjes mag plassen,
Nou mag die regel wel iets minder streng van mij, maar dat andere mensen niet tegen mijn huis aanpissen vind ik wel prettig. Daar lever ik graag de 'vrijheid' voor in om dat zelf bij anderen te mogen doen
je verplicht moet verzekere
Wat is het alternatief, dat als iemand jou in de kreukels rijdt of je huis in de fik zet en geen schadevergoeding kan ophoesten, dat alles dan vrolijk voor jouw rekening komt? Of dat ze mensen die een ongeluk krijgen moeten laten doodbloeden als ze niet verzekerd zijn? Ik ben absoluut voor eigen verantwoordelijkheid, maar je moet mensen niet in de gelegenheid stellen zichzelf maar ook met name anderen met enorme risico's op te zadelen.
je auto op een 'parkeerplaats' moet zetten, etc.
Idem, liever de verplichting om daar te moeten parkeren dan dat iedereen z'n auto kris kras overal op straat zet.
En trouwens, je
hoeft niet per se auto te rijden.
's Avonds gaan we naar verjaardagen, waar we praten over onze hypotheken en navigatiesystemen of kijken we televisie, waar spotjes van SIRE en Postbus 51 ons voorschrijven wat we moeten doen in geval van een kort lontje, dikke kinderen, digitaal pesten en verdachte pakketjes.
Wie zijn 'we'? Wat je schetst is een extreem stereotype. Ze zullen best bestaan hoor, maar ik herken dat zo echt niet in de praktijk.
Ik vind dit alles nog net passen bij de term 'betutteling', hoewel het me ook enigszins aan een dictatuur doet denken. Hoe denken jullie over de vrijheid in de westerse wereld? Bestaat deze wel en worden ze daar in Afghanistan gelukkig van?
Geluk is persoonlijk. Het is natuurlijk naief om te denken dat de westerse levenswijze garant staat voor geluk. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat al die Afghaanse vrouwen er verdrietig van worden dat ze voortaan ook zonder burka over straat mogen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.