Puzzel Puzzels
Perrush
Artikelen: 0

microscoop -> focusrail

Hallo,

Een beetje rare vraag welk misschien niet direkt met wetenschap te maken heeft, maar ik denk dat ik hier een goede kans heb om verder geholpen te worden.

Ik doe aan fotografie en dan vooral macro's. Hiervoor zou ik een robuste 'tafel' willen hebben die ik ZEER nauwkeurig (liefst traploos), ZONDER SCHOKKEN, vooruit en achteruit kan gedraaid worden.

Het is misschien een beetje moeilijk uitgelegd, maar dit gaat imho te ver om dit hier volledig uitteleggen. (maar als je er behoefte eraan hebt, vraag het dan gerust)

Commercieel bestaat er zoiets niet (toch niet in een degelijke uitvoering en met de nauwkeurigheid die ik wens)

Nu dacht ik dat een focustafel van een microscoop hiervoor wel kon dienen (die gaat normaal toch op en neer, links en rechts ?)

Maar hoe kom ik nu aan die techniek ?? Ik heb niet de hele microscoop nodig, enkel de kolom met tafel, geen optiek. Weet er iemand een groothandel in die dingen ? Want een producent zit er in NL/B niet dacht ik. Alle andere suggesties zijn ook welkom.

Greetz

Stefan

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Bart

Re: microscoop -> focusrail

Hoeveel is "zeer nauwkeurig"? millimeters? micrometers? of zelfs nanometers? En wat is je budget? Precisietafels zijn meestal zeer prijzig (duizenden euro's)/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wouter_Masselink

Als het puur om het mechaniek gaat van de focustafel, dan kan je bij een lokaal lab even aankloppen. Daar hebben ze vaak nog oude microscopen staan. Je zou zelfs kunnen proberen bij de speelgoedzaak een kindermicroscoop aan te schaffen. De tafel van deze microscopen zal wel van een mindere kwaliteit zijn, maar ik denk wel aan je eisen voldoen. (omhoog, naar beneden, link en rechts)

Heb je trouwens ook al aan een kleine krik gedacht. Deze zijn ook traploos omhoog en naar beneden in te stellen.

hier staan microscopen te koop voor prijzen vanaf 85 euro (de 'BYO 10'). Ik denk dat je heb beste gewoon even contact op kan nemen met de eerder genoemde site (contactgegevens staan op de site), misschien hebben ze nog ergens een goedkoop ding liggen wat niet op de site staat, maar toch heel goed aan je eisen voldoet.
"Meep meep meep." Beaker
Jan van de Velde

Als ik het verzoek begrepen hebt zoek je eigenlijk een opstelling als die van een kolomboor?

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
king nero

die oude "computers" die microfichen projecteren, misschien een ideetje?
8000rpm

Ik twijfel of als een 'geared focusing rail' al niet nauwkeurig genoeg in te stellen is of die van een simpele microscoop dan wel voldoet. Kom je toch uit bij de duurdere modellen...bekijk anders ook eens de boor/freestafels eens, die zijn nog zwaarder zodat je nog minder last hebt van trillingen.
dysprosium

kijk eens op http://www.euromex.nl/nl/, ze zijn gevestigd in arnhem, als je daar in de buurt woont kun je er zo naartoe om iets uit te zoeken, ook losse onderdelen
Perrush

oh kijk, lekker aktief forum met precies al enkele nuttige links.

Ik zal toch maar proberen iets duidelijker te zijn.

Het gaat om volgend soort foto's :

--

Afbeelding

--

Wat je hier ziet is ongeveer 5mm breed en 4 mm in diepte. Een leek in fotografie zal aan deze foto niets speciaal zien, maar als je iets van fotografie kent, dan weet je dat scherptediepte afhankelijk is van vergroting. Hoe meer je vergroot, hoe minder scherpte je in de diepte hebt.

De foto hierboven is dan ook een samenstelling van 5 foto's, telkens met het scherptepunt iets verder naar achteren. Zo bekomen je een foto met veel meer scherptediepte dan je normaal kan bekomen.

Dit gezegd zijnde ... 8)

Ik zoek dus een rail waar ik mijn camera kan op bevestingen (2kg) en die ik vooruit en achteruit kan bewegen zonder dat ik in vertikale of horizontale richting een beweging krijg (hoe klein dan ook). En daar wringt het schoentje. Ik had een manfrotto focusrail gekocht (die normaal hiervoor gebruikt wordt) maar dat ding heeft een heel klein beetje speling. Telkens ik aan de knop draai om hem vooruit of achteruit te bewegen verschuift hij een heel klein beetje. Hierdoor is mijn onderwerp niet meer mooi in't kader.

dus daarom zoek ik iets nauwkeurigers. De totale beweging dat ie moet kunnen maken is maar 2 cm ofzo, de rest kan ik wel anders oplossen.

--

nu ff reageren op de antwoorden :

@ Bart : tja, je hebt al gedeeltelijk een antwoord hierboven. Budget ?? probeer het schappelijk te houden :) Ik denk (lees : hoop) dat ik voor 100 EUR wel ergens een 2°handsje moet kunnen vinden die kan dienen.

@ wouter : krik is niet nauwkeurig genoeg zoals je kan uitmaken uit mijn reply hierboven. Je linkje ga ik wel ff bekijken. Mijn beste hoop is nog altijd een microscoop waarvan de optiek kapot is.

@ Jan : nee een kolomboor-systeem is het niet helemaal. Ik moet hem nl ook kunnen vastzetten (eigenlijk gewoon laten staan)

@ Kingnero : Die snap ik niet

:)

@ 8000rpm : Een geared focusrail zou goed genoeg zijn ... ALS hij geen speling heeft in eender welke richting.

@ Dysprosium : Kan misschien een nutig linkje zijn ... losse onderdelen
8000rpm

Ah, bekende techniek :) ... al zie ik zelf niet echt een probleem: je moet softwarematig toch de lagen op elkaar gooien. Plaats je 2 eikpunten aan de randen van je kader dan kan je elke laag daarmee op de juiste plaats schuiven. (Bij samenstellen van semi-hdri met een bracket uit de hand geschoten foto's doe ik soortgelijk iets). Het is uiteraard wel veel meer werk.

A;ls je die rail van manfrotto al hebt dan zou ik eerst proberen daar de speling uit te halen. Als ik goed gok zit de speling zo dat je de camera iets of wat kan draaien? Dan zou je kunnen proberen met een veer of elastiek de rail/cam naar 1 kant te trekken (dwarsplaatje onde rrail) zodat de camera steeds dezelfde richting op 'hangt'.
Perrush

@ 8000rpm : hmmm ... gij zijt er precies ene mee voldoende 'mayonaise' in uwen kop :)

die speling op die manfrotto plaat zit gewoon in alle richtingen (X en Y) maar ik had er zelf niet aan gedacht om die met een elastiek te stabiliseren. Zou normaal moeten kunnen.

De techniek wordt / werd idd al toegepast. Maar heb ze nog nergens gezien met deze lens, aan deze vergrotingen en met dit soort detail.

Er is idd software voor die gebruikt maakt van maskers. Maar zelf denk ik dat dit door de haartjes niet goed gaat lukken.

Met deze combi wordt trouwens scherp gesteld door vooruit en achteruit te bewegen. Doordat je effectief dichter en verder van je onderwerp weggaat krijg je perspectief vervormingen. Je kan dus niet gewoon die foto's over elkaar leggen, ze passen gewoon niet op elkaar.

Maar ik ken iemand die die software heeft, ik geef hem wel eens een reeksje, eens kijken wat die ervan brouwt.

tnx, voor de suggestie. Hopelijk krijg ik 'em stabiel.
Jos Tieleman

Een camera van 2 kg soepel en spelingvrij verplaatsen lijkt mij wel lastig.

Je hebt dan een zware (dure) opstelling nodig.

Het lijkt mij handiger om het voorwerp op een rail te zetten.

Een licht voorwerp moet je volgens mij speling vrij kunnen bewegen als je hem vastzet aan de scherpstelrail van een microscoop.
8000rpm

je krijgt idd bij het verplaatsen van de cam een net wat ander perspectief, zou je dus weer spelden o.i.d. voor moeten nemen die exact parallel met de rail staan...ondoenlijk dus.

Bij het verplaasten van het voorwerp op een heftafel loop je weer het risico dat het voorwerp t.o.v. de tafel in beweging komt...lastig gevalletje dus.

offtopic: Welk objectief heb je hiervoor? Gebruik je deze reverse? of met een balg o.i.d.?
Perrush

@ Jan : idd, onderwerp voor en achteruit bewegen is ook een oplossing. Maar dat is ook niet echt makkelijk. Je hebt daar je belichting (met evt lichttentje) die je eigenlijk dan ook moet mee bewegen.

Maar het is een optie die het overwegen waard is.

@ 8000rpm : Ik gebruik een 20D met canon MP-E65 lens. Das een speciale lens die tot een vergroting van 5:1 kan gaan (momenteel de enige op de markt die verder dan 1:1 gaat)

@ all : toch nog ff verder gezocht op 'kruistafel'. Heb geen idee hoe 'zachtjes' dit soort tafels gaat. Iemand ervaring mee

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/p...&productid=1465

--

Afbeelding

--
Wouter_Masselink

Een microscoop heeft een zeer nauwkeurige kruistafel. Je kan met een dergelijke kruistafel zelfs op een vergroting van 1000x nog duidelijk je te bekijken object letterlijk cel voor cel voorbij laten komen.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

king nero

Perrush schreef:@ Kingnero : Die snap ik niet  

[rr]  
Afbeelding

enige foto die ik vlot vond, de modellen die ik nog heb gebruikt waren er met een manuele X,Y-tafel die zeer nauwkeurig waren.

Je kunt ook draadspillen+bussen kopen, met een passing G7-h6 (als vb, juist weet ik het ook niet zonder catalogen te raadplegen). Hoe hoger je in prijs gaat, hoe minder speling hierop zit, daarmee kun je zoiets zelf maken. systeem van een bankvijs, zeg maar.

Maar zo'n oude projector (microfiches) moet je nog goedkoop kunnen vinden, en is misschien een kant-en-klare oplossing?

edit: hoe komt dat de zoekfunctie voor mij niet werkt?

Afbeelding

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!