Is nicotine nu wel of niet verslavend ? De ene test wijst uit dat het verslavend is, de andere test wijst uit dat het niet verslavend is.
Ik wil hier graag wat meer over horen...
Superbedankt. Maar er staat nog niet echt duidelijk of nicotine lichamelijk verslavend is of geestelijk, zodat je de sigaret alleen neemt voor het gevoel.
Nicotine is dus lichamelijk verslavend.Regelmatige gebruikers van nicotine ontwikkelen vaak een fysieke afhankelijkheid van de stof.
Hier geef ik nog een korte toelichting op.Pharmacodynamics: Nicotine acts on the nicotinic acetylcholine receptors. In small concentrations it increases the activity of these receptors, among other things leading to an increased flow of adrenaline, a stimulating hormone. The release of adrenaline causes an increase in heart rate, blood pressure and respiration, as well as higher glucose levels in the blood.
...
In addition, nicotine increases dopamine levels in the reward circuits of the brain. Studies have shown that smoking tobacco inhibits monoamine oxidase (MAO), an enzyme responsible for breaking down monoaminergic neurotransmitters such as dopamine, in the brain. It is currently believed that nicotine by itself does not inhibit the production of monoamine oxidase (MAO), but that other ingredients in inhaled tobacco smoke are believed to be responsible for this activity. In this way, it generates feelings of pleasure. This reaction is similar to that caused by cocaine and heroin and is another reason people keep smoking: to sustain high dopamine levels.
Repeat users of nicotine very often develop a physical dependency to the chemical. A report released on May 16, 1988, by United States Surgeon General C. Everett Koop stated that the addictive properties of nicotine are similar to those of heroin and cocaine. Physical withdrawal symptoms include irritability, headaches, anxiety, cognitive disturbances and sleep disruption. These symptoms peak at around 4872 hours and taper off over two to six weeks.
Deze fysieke verslaving is geen smoes om verslaafd te blijven. De symptomen zijn niet zo erg dat ze onverdraaglijk zijn (voor de omgeving wellicht) en ze duren hooguit 6 weken wat vol te houden is.
De verslaving maakt het afkicken moeilijker maar je kan het niet als smoes gebruiken. Nicotinepleisters helpen om de symptomen van het afkicken milder te laten zijn. mbv nicotinepleister kan je de dosis nicotine geleidelijk afbouwen ipv dat je abrubt stopt.
Mijn tip: kick af van het roken wanneer je op een lange vakantie gaat, dat geeft wat afleiding en dan ben je zoiezo al uit jouw dagelijkse routine wat het stoppen mi makkelijker maakt (roken is nl. een onderdeel van die dagelijkse routine). Ook heb je, als het goed is, tijdens een vakantie geen stress waardoor je minder snel naar een sigaret zult grijpen. Het maakt de vakantie wat minder leuk maar het stoppen met roken een stuk gemakkelijker.
Geestelijk? Hoe dan precies?Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Geestelijk? Hoe dan precies?Wouter_Masselink schreef:Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.zpidermen schreef:Geestelijk? Hoe dan precies?Wouter_Masselink schreef:Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Onder andere omdat het tot de dagelijkse routine behoort, zoals je hierboven kan lezen.
Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.Ascension schreef:zpidermen schreef:
Geestelijk? Hoe dan precies?
Onder andere omdat het tot de dagelijkse routine behoort, zoals je hierboven kan lezen.
Los van de sigaretten, ik denk niet dat dit altijd waar is...En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch?
Dat is nog vrij ingewikkeld om uit te leggen. Eigenlijk is het onderscheid tussen het psychische en fysieke kunstmatig omdat al het psychische lichamelijk tot uiting komt en heel veel lichamelijks psychisch tot uiting komt (discussie daarover in filosofieforum en niet hier ajb).Ook vanwege de gewoonte om er één te pakken vroeg ik me af of het enkel psychisch of fysiek werkte.
Veel mensen gebruiken de woorden geestelijk, psychisch, mentaal en gedrag door elkaar omdat de inhoud van deze woorden elkaar sterk overlapt.Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.