Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit.
Bron: http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederla...aan_God%27.html
Nu heb ik zelf theologie gestudeerd en ben als buitengewoon hoogleraar in deze discipline nog immer actief. Wil dat nu zeggen dat ik in God geloof? Nee, want dat doe ik niet. Dat wil echter niet zeggen dat ik van van God los ben. Terzake denk ik heel goed te weten wie of wat God is.
Van mijn huidige studenten is nog geen 15% praktiserend. Dat is anders dan in Kampen, maar het geeft toch aan dat God aan roeping heeft ingeboet. Nu meen ik dat dit een goede zaak is. Dit, omdat de drang naar morele en spirituele perfectie in den aard een egoïstische aangelegenheid is, die bij voorkeur niet halverwege de rit reeds van de kansel als persoonlijke stand van zaken moet worden gedeeld. De gemeente is geen sparringpartner voor de eigen ontwikkeling.
Uit het bericht blijkt de ontwikkeling dat God niet langer wordt gegijzeld, maar de weerspiegeling vormt van een gegroeid bewustzijn.
Puzzels