Even voordat ik erop gepakt wordt: die kooi heb ik gezien in een westers slachthuis. Dit is geen standaardvoorschrift maar blijkbaar handig. Elders zouden ook best menselijke hulpjes als wondsperder dienst kunnen doen. Ik zou het niet weten.
Een van de redenen voor halal slachten is dat bij verbloeden bij kennis het stervende lijf "leger" wordt gepompt. Afgaand op de ongelooflijke hoeveelheid bloed die ik ooit een doorgesneden koe proestend en rochelend tegen de muur heb zien spuiten denk ik dat ik dat geloof. Maar er is dus minder bloed in het vlees en Allah en Jahweh hebben gezegd dat dat belangrijk is want bloed is vies. Dat is nu eenmaal zo, de muur sprak boekdelen. Je had het moeten zien, ik was blij dat het niet mijn muur was. Verder gaan er in die wereld geruchten dat bloedvaten binnenin de koe kunnen scheuren door het verdoven met een bolt-gun oid. Dit leidt dan wel tot een minder vieze muur, maar ook tot het achterblijven van meer van dat vieze bloed in het vlees. Wellicht is deze theorie te staven met een kroatisch wetenschappelijk artikel uit 1834 van Dokters Jerlnjev en Bums ofzo.
De god van mijn ouders vond het overigens blijkbaar minder belangrijk; ik ben groot geworden met bloedworst (met gebakken appeltjes, heerlijk). Over appels gesproken: ik heb er heus ook nog een aantal te schillen met laatstgenoemde god. Ik ben dus geen islam- of jodendomhater. Ik heb alleen een hekel aan regeltjes die zogenaamd ooit uit de hemel zijn neergeregend, uit hun historische context worden getrokken door allerlei fundamentalistische sujetten en nu totaal onnodig zorgen voor onfrisse en gedateerde toestanden. Laten we dan ook het stenigen weer invoeren. Ik sta vooraan.
Volgens mij (maar wie ben ik) hebben de spokesmen van Jahweh en Allah ooit bedoeld: gooi schapen niet langzaam dood met stenen, snij geen lamsbouten af als het lammetje nog mekkert, en draai niet zachtjes en tergend langzaam het kopje eraf, maar wees een goed mens en maak het arme beestje snel dood met een scherp mes. Hier sta ik achter. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze voor de boltgunmethode hadden gekozen als die er toen had bestaan. Excuus voor off topic, hoort misschien op het theologieforum. Ik word boos van dit soort ****.

"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson