Ik heb een aantal opgaven waar ik niet uitkom, ze zijn volgens mij niet lastig:
24. Laat zien dat als A een inverteerbare nxn- matrix is, dat A^T (getransponeerde matrix van A) ook inverteerbaar is. Beschrijf daarna (A^T)^-1 in termen van A^-1.
25 a. Als A inverteerbaar, is A+A^T dan ook altijd inverteerbaar (waarom?)
b. Als A inverteerbaar is, is A+A dan ook altijd inverteerbaar (waarom?)
27. Als A en B allebei nxn-matrices zijn en A is inverteerbaar. laat zien dat:
a. AX=B de unieke oplossing X=A^-1 *B heeft.
b. X=A^-1 *B gevonden kan worden door de volgende rij-operaties:
[A | B] ~ [I|X]
Dat is als matrix A is gereduceerd naar de identiteitsmatrix I, dat de matrix B gereduceerd zal zijn tot de matrix A^-1 *B.
-------------------------------------------------------------------------------------------
In de volgende opdrachten moet je beslissen of een verzameling een vector ruimte is:
1. de verzameling R² (R=reële getallen), met normale vector optelling maar met scalarvermenigvuldiging: r[x,y]=[ry,rx]
2. de verzameling van 2x2-matrices, met normale scalarvermenigvuldiging maar met optelling: A+B=O met O=de nul matrix.
8. De verzameling F van alle functies R->R (R is de reële getallen) met scalarvermenigvuldiging: (rf)(x)=rf(x) en optelling: (f+g)(x)=2f(x)+2g(x).
In de volgende opdrachten moet je bepalen of de gegeven verzameling is gesloten voor de normale vectoroptelling en scalar vermenigvuldiging en of het een echte vectorruimte is:
9. De verzamling van alle 'upper-triangular' nxn- matrices
11. De verzameling van alle diagonale nxn matrices.
Ik hoop dat iemand met hierbij kan helpen. En met name bij de laatste 5 opdrachten misschien kan uitleggen hoe ik het moet aanpakken om te laten zien dat een gegeven verzameling al dan niet een vectorruimte (vector space) is.
Puzzels