Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
iris
Artikelen: 0

afgeleide is groter van nul

We bekijken de functie f: (0,3){1,2} --> R, gegeven door f(x) = x-entier(x).

laat zien dat f'(x)>0, voor alle x in het domein van f.

Dus voor x=0 en x=3 (denk ik?), moet ik laten zien dat de afgeleide groter is dan nul, hoe ga ik dit doen? Kan dit gewoon door te laten zien dat f(1) groter is dan f(0) (ookal is f(1) niet gedefinieerd), en dat f(4) groter is dan f(3)? Of moet ik echt met de afgeleide gaan werken, en hoe dat dan want de afgeleide van entier(x) is gewoon 0 dacht ik.
huh?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

EvilBro
Artikelen: 0

Re: afgeleide is groter van nul

iris schreef:We bekijken de functie f: (0,3){1,2} --> R, gegeven door f(x) = x-entier(x).

laat zien dat f'(x)>0, voor alle x in het domein van f.
De functie 'entier(x)' geeft de grootste integer die kleiner is dan x. Deze functie is niet differentieerbaar als x een integer is omdat de rechter- en linkerlimiet voor die x niet gelijk zijn.
Dus voor x=0 en x=3 (denk ik?)
In die punten is de functie niet differentieerbaar. Ik neem aan dat met (0,3) bedoeld wordt \(\langle 0, 3 \rangle\), dus die punten behoren sowieso niet bij het domein.
, moet ik laten zien dat de afgeleide groter is dan nul, hoe ga ik dit doen?
Op het gebiedje \(\langle c, c+1 \rangle\) is de entier functie constant en wel \(c\). De functie f(x) is daar dus beschreven als \(f(x) = x - c\). De afgeleide is hier prima van te bepalen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!