Ik had een paar maanden geleden met vrienden een discussie over de BMI.
Zij stelden dat ik omwille van mijn lengte (1m98) een hogere BMI mag hebben om nog een gezond gewicht te hebben. Zij stellen dus dat de grenzen bij een hogere lengte ook wat hoger zouden moeten liggen.
Nu was dat voor mij een nieuwe manier van er tegen aan te kijken, ik denk nu dat ze gelijk hebben.
Als je groter bent dan wordt de ratio oppervlakte/volume kleiner.
Ik leid hieruit af dat een groter iemand in verhouding tot zijn lengte meer massa heeft (omdat de lengte tov het volume en dus ook tov de massa kleiner wordt).
De BMI gaat uit van het oppervlakte (lengte in het kwadraat is oppervlakte) en drukt gerelateerd aan dat het gewicht uit.
Nu had ik laatst per ongeluk een programma opgenomen (ik dacht dat een film kwam maar ik had geen Internet) waarin een Engelse psychotherapeut probeerde een obees meisje te helpen (voor de geïnteresseerden, haar overgewicht leek mede een gevolg te zijn van andere problemen in het gezin).
Je kon bij dit meisje ook duidelijk zien dat ze obees is. Haar BMI was echter maar 28.
Dit meisje was nog jong (ik schat onder de 10 jaar maar ze hebben de leeftijd niet gemeld in dat deel dat ik opnam).
Kinderen zijn dus blijkbaar bij een veel lagere BMI al obees dan volwassenen.
Kinderen zijn daarnaast kleiner dan volwassenen dus is het verleidelijk om daar een bevestiging in te zien dat grotere mensen inderdaad een hogere BMI mogen hebben.
Voor de nauwkeurigheid moet ik er bij vertellen dat kinderen zoiezo andere lichaamsverhoudingen hebben (bijvoorbeeld ook een groter hoofd ten opzichte van hun lichaam) en dat dit ook nog een invloed zou kunnen hebben.
Nu mijn vragen:
- Hebben langere mensen gemiddeld een hogere BMI?
- Wat zijn de normale BMI-waarden van kinderen, ingedeeld in leeftijdscategorie?
Ik ben vooral benieuwd naar de eerste vraag.
Zijn er al eens gemiddelde BMI's vergeleken van kleine, maar normale, mensen (bijvoorbeeld geen achondroplastische mensen meerekenen, dat kan een vertekend beeld geven) met grote, maar normale, mensen (kan in een extreem geval door ziekte komen, bijvoorbeeld door hormonale stoornissen wat ook weer het beeld kan vertekenen).
Puzzels