===> Waarom heeft God het alles geschapen?
Das een goeie vraag. Vooral daar is iedereen altijd bijzonder schimmig over.
Sorry maar ik moet wel lachen om het gebral over de theologie van deze vlegel! Theologie is een universitaire studie, makker! Men heeft hier natuurlijk al eeuwen lang en breed over nagedacht! Is het zo slecht gesteld met het godsdienst onderwijs? Men had de focus gewoon op de Christelijke leer moeten houden, dan hadden de jongeren ten minste
iets begrepen.
Je moet bijvoorbeeld de Indische literatuur uit de oudheid eens bekijken voordat je meent verder te zien dan een ruim 3500 jaar oud geloof. Dat staat staat vol met concrete verhalen over God's spel en vermaak op aarde terwijl God ogenschijnlijk als levend wezen geincarneerd is. 18000 versen. Niks 'schimmig', dus.
Maar wanneer men het bestaan van God aanvaart dan kan men deze God zowiezo al elke gewenst doel (of doelzoekende functie) toeschrijven die men wil.
Nee, men moet zich sowieso al beperken tot versies die consistent zijn met alles dat bijvoorbeeld op aarde geschied. Er zijn nog veel meer min of meer gemakkelijk te beredeneren eigenschappen die God sowieso moet hebben, danwel niet kan hebben. In de verschillende heilige geschriften is dit
het onderwerp dat voortdurend aan de orde komt. Dus nogmaals: hoezo schimmig?
Dit laatste is denk ik een van de redenen dat deze vraag verrassend weinig aandacht krijgt in de theologie. Een andere reden is denk ik dat de vraag Waarom heeft God het alles geschapen voor de mens niets relevants verklaard.
Onzin. Het is uiterst belangrijk voor het Godsbeeld en het wordt in de theologie daarom uitputtend behandeld. Of God het als paradijs voor ons bedoelt heeft of als hel - of wat van beiden - is bepalend voor onze houding tegenover God. Leeft men bijvoorbeeld paradijselijk (o.a. wij) dan meent men glad God als dienstknecht te kunnen behandelen of erger. Leeft men in helse omstandigheden dan behandeld men God eerder met vrees en eerbied. Zo is de simpele mens zonder kennis. Een wijs, gelukkig mens behandeld God overigens onder alle omstandigheden voortdurend met liefde.
Met de bewering God heeft de wereld geschapen of met de opmerking na de dood gaat men naar de hemel verklaar je iets voor de mens of geeft het leven van de mens zin.
Niet speciaal. Je kunt ook best een God formuleren waarmee
alles wordt verklaard. En ja, de mens kan (en wordt) in feite ook gewoon als
een materiele verschijningsvorm gezien in de alleroudste religieuse literatuur.
HeavenOnEarth en anderen, volgens mij moeten jullie nog veel dieper graven om het einde van dit konijnehol te vinden. Geef de schuld voor jullie oponthoud maar aan de malafide atheististische demonen in onze democratie, die jullie kans op geluk proberen te ondermijnen in hun waanzin. [rr]