Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Ripclaw
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:33

Ervaren Dieren Pijn??

Hey iedereen!

Ik heb een vraag, en dat is of dieren pijn ervaren? Ik hoor dingen als Nocisensoriek dat bij dieren niet gemeten wordt enzo.. (heb er zelf geen verstand van) :S

kan iemand mij misschien uitleggen wat Pijn en Nocisensoriek is, en hoe dat bij Dieren zit?

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

1,2
Artikelen: 0
Berichten: 175
Lid geworden op: di 05 dec 2006, 17:18

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Zijn dieren zich bewust van zichzelf en hun omgeving. Oftewel hebben ze een bewustzijn.

Want hoe erg is pijn als je dit niet weet?

En kun je dan wel pijn ervaren.

En of er buiten mij nog iemand pijn heeft weet ik ook niet. Ik weet het alleen van mijzelf. En ik kan er alleen maar vanuit gaan dat andere dit ook hebben door naar de overeenkomsten van ons gedrag te kijken. Om het bij dieren in te schatten is dit natuurlijk veel moeilijker. En wellicht onmogelijk.

En of je het kunt meten op dit moment lijkt mij vrij lastig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 5.079
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 14:35

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Ervaren andere mensen pijn? Hoe weet je dit zeker? Er zijn mensen die geen pijn kunnen voelen wegens een storing in de stofwisseling (als ik het mij goed kan herinneren)... Als een robot "auw" kan schreeuwen en zelfs helemaal in een krimpt als je hem beschadigt heeft hij dan pijn? Hoe kun jij andere mensen duidelijk maken dat je pijn hebt? Kun je pijn daadwerkelijk delen? Samen voelen?

Maw. We weten het niet, maar we hebben snel de neiging om aan te nemen dat het wel zo is indien de dieren kunnen reageren op een manier die wij kunnen associëren met onze eigen ervaringen van pijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
curious
Artikelen: 0
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 22:24

Re: Ervaren Dieren Pijn??

dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.

En wat 1.2 aanbrengt moeten we ook niet vergeten. Zelfs al zouden dieren wél pijn voelen, hebben ze nog altijd geen bewustzijn en maakt het dus niks uit. Want pijn is alleen pijn als je je van die pijn bewust bent...of, in ieder geval alleen dan is het erg, als je een mens bent (iets totaal anders dan een dier) en als enige schepsel een bewustzijn bezit :?: :) :)
just curious
1,2
Artikelen: 0
Berichten: 175
Lid geworden op: di 05 dec 2006, 17:18

Re: Ervaren Dieren Pijn??

curious schreef:dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.

En wat 1.2 aanbrengt moeten we ook niet vergeten. Zelfs al zouden dieren wél pijn voelen, hebben ze nog altijd geen bewustzijn en maakt het dus niks uit. Want pijn is alleen pijn als je je van die pijn bewust bent...of, in ieder geval alleen dan is het erg, als je een mens bent (iets totaal anders dan een dier)  en als enige schepsel een bewustzijn bezit   :?:   :)   :)
Hoe ben jij er zo zeker van dat de mens als enige een bewust zijn bezit. Moet ik daarbij letten op het woord "schepsel"?

En waarom weet je zo zeker dat een hond of chimapsee geen pijn kan voelen.

We denken dat andere organismen pijn hebben omdat hun gedrag op ons eigen gedrag bij pijn lijkt. Maar we kunnen ook niet uitsluiten dat dingen die totaal anders reageren dit niet hebben. We zullen dit echter niet snel op merken.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Het is denk ik meer een vraag voor filosofie dan voor biologie?

Biologisch gezien hebben dieren een zenuwstelsel dat op het onze lijkt en zijn daarmee wel in staat reflexen te vertonen en pijn in hun hersenen te registreren. Of ze vervolgens 'zielig' (kunnen) zijn is goeddeels een kwestie van zelfbewustzijn.
Victory through technology
Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Interessante nieuwe ontdekking: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/32114776/

Maar pijn voelen en pijn ervaren zijn inderdaad 2 verschillende dingen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: Ervaren Dieren Pijn??

curious schreef:dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.

En wat 1.2 aanbrengt moeten we ook niet vergeten. Zelfs al zouden dieren wél pijn voelen, hebben ze nog altijd geen bewustzijn en maakt het dus niks uit. Want pijn is alleen pijn als je je van die pijn bewust bent...of, in ieder geval alleen dan is het erg, als je een mens bent (iets totaal anders dan een dier)  en als enige schepsel een bewustzijn bezit   :)   :?:   :)
Ik vraag me af hoe jij wetenschappelijk wilt staven dat dieren geen bewustzijn hebben :)

Het is nogal wat om te roepen dat de mens de enige soort is die een bewustzijn bezit.

Ik heb bij gorilla's toch zeer duidelijk bewustzijn waargenomen. Bij onweer een moeder die haar arm omheen het kind doet, net als dat wij mensen elkaar troosten om maar een voorbeeld te noemen.

Daarvoor moeten moeder en kind zich bewust zijn van het aparte karakter van onweer, de moeder moet zich bewust zijn van het bewust zijn van het kind en de moeder beseft dat ze het kind kan troosten op deze manier.

Dit getuigt toch van bewustzijn. Gerespecteerde wetenschappers (voor zover ik het begrijp is er een brede consensus over) stellen dat chimpansees en gorilla's ongeveer even intelligent zijn als een 4-jarig kind. 4-jarige kinderen zijn al behoorlijk intelligent hoor.

Van gorilla's is het bewezen dat ze kunnen communiceren als je ze gebaren leert voor woorden.

Ik heb niet de intentie om hier een uitgebreide discussie over te voeren, ik wil enkel maar aantonen dat deze stelling van jou wel heel erg kort door de bocht is en ongefundeerd zelfzeker.

Hoe kom jij er bij dat dieren geen pijn voelen? Hebben ze het jou verteld?

Het lijkt mij zinloos dat enkel de mens (één van de vele zoogdieren) pijn zou voelen aangezien in theorie juist de mens met zijn verstand minder zo'n instinct nodig zou hebben dan een die wat minder intelligent is. Het is niet omdat een dier pijn voelt (waar ik van uit ga) dat het dier dat ook op dezelfde manier uit als de mens.

Elke soort heeft zijn geheel eigen communicatie. Voor een mens is het zeer zinvol om pijn te uiten (blijkt ook uit het artikel van Noorderlicht aangezien deze mensen die geen pijn voelen toch de miniek en gebaren hanteren, het is dus functioneel voor hun want anders zouden ze het mi niet doen) omdat de omgeving daar rekening mee houdt. Voor sommige andere soorten is het juist niet-functioneel om pijn te uiten bijvoorbeeld omdat het als een teken van zwakte gezien word en het individu zou dalen in de hiërarchi.

@Bas, bedankt voor de link
Die kunnen wellicht verklaren waarom de ene mens veel kleinzeriger is dan de andere.
Ik ben benieuwd ofdat daar ook uit gaat blijken dat mannen inderdaad kleinzeriger zijn dan vrouwen :wink:

Dat zeggen veel artsen en verpleegkundigen toch. :)
Gebruikersavatar
Rogier
Artikelen: 0
Berichten: 5.679
Lid geworden op: di 27 apr 2004, 13:40

Re: Ervaren Dieren Pijn??

dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.
Sorry als ik er nu blindelings in trap, want het is nog vroeg... Maar meen je dit nu serieus?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Dell
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 dec 2006, 06:33

Re: Ervaren Dieren Pijn??

K neem aan dat dieren ook een zenuwstelsel hebben?
God made me an atheist, who are you to judge his wisdom?
Gebruikersavatar
Lala
Artikelen: 0
Berichten: 3.149
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 10:00

Re: Ervaren Dieren Pijn??

K neem aan dat dieren ook een zenuwstelsel hebben?
dat is gewoon een feit.
Appareo decet nihil munditia?
Gebruikersavatar
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 5.079
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 14:35

Re: Ervaren Dieren Pijn??

ook voor zeesterren, kwallen, etc?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Gebruikersavatar
Rogier
Artikelen: 0
Berichten: 5.679
Lid geworden op: di 27 apr 2004, 13:40

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Nee niet alle dieren, deze bijvoorbeeld niet (bij die diersoort is ook geen sprake van pijn denk ik). Maar dieren zoals honden en katten natuurlijk wel. Vissen ook trouwens.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Adpruys
Artikelen: 0
Berichten: 1.424
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 12:31

Re: Ervaren Dieren Pijn??

We weten het natuurlijk wel en ook of dieren een bewustzijn hebben. Ook kunnen we weten hoe dieren zich voelen. Pijn hebben, vrolijk zijn, jeuk hebben, gelukkig zijn, ongelukkig zijn, tevrede, aggressief, teder, beschermend, bang, zelfvertrouwen, nerveus, willen sterven, willen leven. honger, dorst, geil, moe, uitgerust, filosofisch, relativerend, bezitterig, altruïstisch, zorgzaam., volzaam, bazig, verantwoordelijkheidsgevoel....

Edit mod Mrtn: provocerende zin aan het adres van een van de deelnemers aan deze discussie uit deze post weggehaald. Zie onze forumregels.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Ervaren Dieren Pijn??

Nuja, al die zaken hierboven zijn alleen mogelijk voor iets met zelfbewustzijn. Voor de mens is het een probleem als hij constateert "ik heb pijn". Haal je het 'ik' daaruit, dan blijft er van het probleem ook niets over.

In die zin zit het verschil dus in pijn registreren (wat vrijwel alle dieren kunnen), en onder pijn lijden (wat m.i. zelfbewustzijn vereist).
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!