curious schreef:dieren zoals chimpansees en bijvoorbeeld onze huisdieren zoals de hond, ervaren geen pijn. Je kunt een chimp rustig een arm afzagen zonder verdoving, en een hond kun je als hij slaapt gewoon een keiharde schop verkopen, ze zullen misschien wel iets voelen, maar pijn natuurlijk niet.
En wat 1.2 aanbrengt moeten we ook niet vergeten. Zelfs al zouden dieren wél pijn voelen, hebben ze nog altijd geen bewustzijn en maakt het dus niks uit. Want pijn is alleen pijn als je je van die pijn bewust bent...of, in ieder geval alleen dan is het erg, als je een mens bent (iets totaal anders dan een dier) en als enige schepsel een bewustzijn bezit
Ik vraag me af hoe jij wetenschappelijk wilt staven dat dieren geen bewustzijn hebben
Het is nogal wat om te roepen dat de mens de enige soort is die een bewustzijn bezit.
Ik heb bij gorilla's toch zeer duidelijk bewustzijn waargenomen. Bij onweer een moeder die haar arm omheen het kind doet, net als dat wij mensen elkaar troosten om maar een voorbeeld te noemen.
Daarvoor moeten moeder en kind zich bewust zijn van het aparte karakter van onweer, de moeder moet zich bewust zijn van het bewust zijn van het kind en de moeder beseft dat ze het kind kan troosten op deze manier.
Dit getuigt toch van bewustzijn. Gerespecteerde wetenschappers (voor zover ik het begrijp is er een brede consensus over) stellen dat chimpansees en gorilla's ongeveer even intelligent zijn als een 4-jarig kind. 4-jarige kinderen zijn al behoorlijk intelligent hoor.
Van gorilla's is het bewezen dat ze kunnen communiceren als je ze gebaren leert voor woorden.
Ik heb niet de intentie om hier een uitgebreide discussie over te voeren, ik wil enkel maar aantonen dat deze stelling van jou wel heel erg kort door de bocht is en ongefundeerd zelfzeker.
Hoe kom jij er bij dat dieren geen pijn voelen? Hebben ze het jou verteld?
Het lijkt mij zinloos dat enkel de mens (één van de vele zoogdieren) pijn zou voelen aangezien in theorie juist de mens met zijn verstand minder zo'n instinct nodig zou hebben dan een die wat minder intelligent is. Het is niet omdat een dier pijn voelt (waar ik van uit ga) dat het dier dat ook op dezelfde manier uit als de mens.
Elke soort heeft zijn geheel eigen communicatie. Voor een mens is het zeer zinvol om pijn te uiten (blijkt ook uit het artikel van Noorderlicht aangezien deze mensen die geen pijn voelen toch de miniek en gebaren hanteren, het is dus functioneel voor hun want anders zouden ze het mi niet doen) omdat de omgeving daar rekening mee houdt. Voor sommige andere soorten is het juist niet-functioneel om pijn te uiten bijvoorbeeld omdat het als een teken van zwakte gezien word en het individu zou dalen in de hiërarchi.
@Bas, bedankt voor de link
Die kunnen wellicht verklaren waarom de ene mens veel kleinzeriger is dan de andere.
Ik ben benieuwd ofdat daar ook uit gaat blijken dat mannen inderdaad kleinzeriger zijn dan vrouwen
Dat zeggen veel artsen en verpleegkundigen toch.
