Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rafael
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 dec 2006, 17:01

Yom Kippoer Oorlog

Hallo allemaal,

Over een tijdje moet ik een PO (praktische opdracht) inleveren voor het vak Geschiedenis, nu wou ik laatst beginnen maar ik kom niet echt goed op weg.

Ik heb daarom de vraag of jullie hier misschien meer over weten.

Het gaat over de yom kippoer oorlog van 1973 en het is de bedoeling dat ik het onderwerp beschrijft vanuit;

- joods israelische visie

- palestijnse visie

- als historicus

Ik zou erg blij zijn als jullie mij hier een handje mee kunnen helpen.

Groetjes.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Eric Tutu
Artikelen: 0
Berichten: 126
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 10:13

Re: Yom Kippoer Oorlog

wat wil je weten, graag iets gerichtere vragen stellen. Ik denk niet dat je veel antwoorden krijgt als je zo breed je vraag plaatst. Komt nu over alsof wij alles moeten voorkauwen.

gr,

E.T
Lawamena hitihala lawamena haulala
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
evilbu
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 15:07

Re: Yom Kippoer Oorlog

wat wil je weten, graag iets gerichtere vragen stellen. Ik denk niet dat je veel antwoorden krijgt als je zo breed je vraag plaatst. Komt nu over alsof wij alles moeten voorkauwen.
Moet dat recto verso afgedrukt zijn of niet? [rr] Eric Tutu heeft gelijk, je kan moeilijk verlangen dat men hier alles doet.

De Yom Kippoer oorlog was kort gezegd een reactie van de Arabische buurlanden om de absolute vernedering van 1967 (Zesdaagse Oorlog) goed te maken.

De grootste spelers waren Syrië en Egypte. De precieze bedoelingen zijn onduidelijk. De oorlog kwam in het algemeen als een verrassing maar het is mogelijk dat de Israeli's het wel degelijk zagen aankomen, maar hebben gewacht. Eens ze aangevallen werden kregen ze van de VSA wapens.

Uiteindelijk was het voor de Arabieren moeilijk een succes te noemen. Een deel van hun leger geraakte op het Sinaï schiereiland vast en had geen water of eten. Hier speelde de VSA handig op in, ze oefenden enorme druk uit op de Israeli's opdat ze niet dat leger zouden vernietigen. Het beoogde effect werd bereikt, een aantal jaar later sloot Egypte vrede met Egypte in de bekende Camp David akkoorden. Voor de rest was het een keerpunt omdat het de laatste keer was dat landen proberen Israel aan te vallen.

Ariel Sharon werd een rijzende ster tijdens deze oorlog, velen zien hem als de man wiens koppig verzet tegen de volgens hem te flauwe reacties van zijn oversten uiteindelijk Israel gered heeft van de ondergang. Moshe Dayan's carrière ging juist bergaf nadien.

Spreek je Engels, ik hoop van wel want dan kan je alle informatie die je wenst vinden, op Wikipedia bijvoorbeeld.

Dit is een overzicht van een ander forum :
1917 : het Ottomaanse rijk (het Turkse rijk dus, dat aan de kant van de Duitsers stond in WOI) verliest het huidige Libanon en Syrië (als mandaat) aan Frankrijk, en het huidige Israel/Palestijnse gebieden/Jordanië aan Engeland (als het mandaat Palestina)

1922 : het gebieden ten oosten van de Jordaan wordt in 1922 door de Britten het land Transjordanië (dus letterlijk : "over de Jordaan" ). (dit is het huidige Jordanië )

1943 : Libanon wordt onafhankelijk van Frankrijk.

1946 : het King David Hotel in Palestina wordt door joden opgeblazen, met als doel de aanwezige Britten. Dit werd gepland onder Ben Gurion en uitgevoerd door Menachem Begin, beiden toekomstige premiers van Israel.

1947 : na WOII stelt de VN een opdeling voor van het resterende Palestina (ten westen van de Jordaan) : een joods gebied en een Arabisch gebied. Vele Arabische leiders verwerpen dit.

1948: 14 mei : Ben Gurion roept de staat Israel uit. Onmiddellijk verklaren zeven Arabische landen (Libanon, Transjordanië, Syrië, Saudi Arabië, Irak, Egypte, Koeweit) de oorlog aan Israel

1949 : wapenstilstand. De Gazastrook wordt door Egypte geannexeerd, de Westbank( westoever Jordaan) en delen van Jeruzalemn ( de Klaagmuur bv) worden ingenomen door Transjordanië. Omdat Transjordanië nu gebieden aan beide kanten van de Jordaan bezit, wordt het Jordanië.

Deze gebieden waren in 1947 door de VN aan de Arabieren in Palestina toegewezen. Israel bezit echter toch meer land dan dat het van de VN in 1947 zou gekregen hebben.

1956 : Nasser van Egypte nationaliseert het Suez kanaal, een bedreiging voor Franse en Britse belangen. Samen met Israel voeren ze oorlog tegen Egypte, maar de USA wordt zelfs niet ingelicht, en dat blijkt een fout te zijn. De campagne mislukt.

1967 : de Zesdaagse oorlog : Egypte, Syrië en Jordanië geraken in oorlog met Israel. De gevolgen zijn ongelooflijk. Israel verovert de Gazastrook, het hele Sinai schiereiland (de oostelijke oever van het Suez kanaal inclusief), de Westbank (met de Klaagmuur voor het eerst sinds 1948 ), en de Golan hoogten in de Syrië.

Het is een totale vernedering voor de Arabische troepen.

1970 : Zwarte September : de Jordaanse koning tolereert het enorme aantal Palestijnse vluchtelingen in zijn land, de gewapende groeperingen inclusief, niet langer. Een gewapend conflict breekt uit. Vele Palestijnen trekken naar Libanon, waar al vele vluchtelingen zijn. Het ingewikkelde Libanon (sjietische moslims,Druzen, Maronitische christenen, en soennitische Palestijnen) zal later de gevolgen dragen.

1972 : op de Olympische spelen in Munchen gijzelen Palestijnen een Israelisch team, die laatste sterven uiteindelijk allemaal. Israel begint nadien aan een wraakactie.

1973 : op de joodse feestdag Yom Kippur vallen Syrië en Egypte gelijktijdig Israel aan. Jordanië helpt indirect mee met troepen in Syrië.

Ariel Sharon, hoewel net op pensioen, keert terug in dienst en het kan als het begin van zijn carrière in de politiek gezien worden : op eigen houtje besluit ie met zijn troepen het Suez kanaal zelfs over te steken. Op het verlaten uiteindelijk van de oostelijke oever van het Suezkanaal na zijn er geen grote veranderingen.
Rafael
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 dec 2006, 17:01

Re: Yom Kippoer Oorlog

hee,

wat ik moet doen is de inbreng van de oorlog vanuit joods.israelisch standpunt beschrijven, en wat ze ervan vonden, en wat hun reactie was op de oorlog en tegenover andere landen,

zo ook van palestina en van een historicus :wink:
1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Yom Kippoer Oorlog

Rafael schreef:hee,

wat ik moet doen is de inbreng van de oorlog vanuit joods.israelisch standpunt beschrijven, en wat ze ervan vonden, en wat hun reactie was op de oorlog en tegenover andere landen,

zo ook van palestina en van een historicus :wink:
Doe het dan.

en zet je bevindingen hier neer. kan het door leden doorgenomen worden (correcties, aanvullingen, ander perspectief)

Het is tenslotte jouw huistaak. hulp kan gegeven worden, maar dat betekent natuurlijk niet dat alles voor jou gedaan zal worden zodat je het gewoon moet overtypen
Gebruikersavatar
evilbu
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 15:07

Re: Yom Kippoer Oorlog

Of je het nu moet beschrijven uit driehonderd ooghoeken of niet, dan nog bulkt het internet (dat had ik allemaal niet in mijn tijd) van websites over dit onderwerp, zowel proIsraelische als propalestijnse.

Zoals de vorige poster zei, snuffel zelf rond en begin te schrijven, en leg zaken voor die je niet begrijpt of verbeterd wil zien.
Rafael
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 dec 2006, 17:01

Re: Yom Kippoer Oorlog

oke sorry nouja laat maar,

ik dacht dat jullie mij misschien een beetje konden helpen omdat ik er niet zo goed mee op weg kwam.

nouja jammer maar sorry.

groetjes raf.
1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Yom Kippoer Oorlog

Rafael schreef:oke sorry nouja laat maar,

ik dacht dat jullie mij misschien een beetje konden helpen omdat ik er niet zo goed mee op weg kwam.

nouja jammer maar sorry.

groetjes raf.
helpen ja,

alles voorkauwen neen,

http://www.google.be/search?hl=nl&sa=X&oi=...+kippur&spell=1

resulteert in 1.3 miljoen sites. veel leesgenot :)
Gebruikersavatar
evilbu
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 15:07

Re: Yom Kippoer Oorlog

1207 schreef:
Rafael schreef:oke sorry nouja laat maar,

ik dacht dat jullie mij misschien een beetje konden helpen omdat ik er niet zo goed mee op weg kwam.

nouja jammer maar sorry.

groetjes raf.
helpen ja,

alles voorkauwen neen,

http://www.google.be/search?hl=nl&sa=X&oi=...+kippur&spell=1

resulteert in 1.3 miljoen sites. veel leesgenot :)
En ik heb hierboven toch al een flink stukje geschreven, heb je dat eigenlijk gelezen? :)
Eric Tutu
Artikelen: 0
Berichten: 126
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 10:13

Re: Yom Kippoer Oorlog

Lijkt mij een geval van luiheid, kan er niets anders van maken sorry
Lawamena hitihala lawamena haulala
Gebruikersavatar
evilbu
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 15:07

Re: Yom Kippoer Oorlog

Lijkt mij een geval van luiheid, kan er niets anders van maken sorry
De oorlogen in het Midden Oosten interesseren me wel, en daarom hoop(te?) ik op een interessante discussie. Maar die lijkt zich maar niet te kunnen ontwikkelen?
Eric Tutu
Artikelen: 0
Berichten: 126
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 10:13

Re: Yom Kippoer Oorlog

Geschiedenis interesseert mij heel erg, op school was geschiedenis veruit mijn beste vak (al heb ik toch voor een natuurprofiel gekozen :) ). En een discussie opstarten is altijd leuk, zo leert iedereen weer van elkaar en dat is het beste wat er kan gebeuren.

Maar ik kan/wil niets doen met vragen als de TS. Vaag, onduidelijk en doet mij voor alsof wij alles voor moeten gaan kauwen, luiheid is een zonde. Zelf ben ik bezig met een nogal onmogelijk onderwerp voor school waar nauwelijks iets over geschreven is, de enkele essays en scripties die er wel zijn, zijn geschreven in Hoog Maleis of Engels en het vertalen heeft me nu al een aantal weken gekost. Al is het tijdrovend, dit soort literatuuronderzoeken zijn veel leerzamer dan op forums/fora ( :) ) antwoorden proberen te vinden.

dus voor de TS: We helpen je graag al zal je echt eerst moeten komen met eigen resultaten. Anderen forummers kunnen die dan uitdiepen en je hints geven om je onderzoek te verbeteren. Succes in iedergeval
Lawamena hitihala lawamena haulala
1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Yom Kippoer Oorlog

Eric Tutu schreef:Lijkt mij een geval van luiheid, kan er niets anders van maken sorry
De oorlogen in het Midden Oosten interesseren me wel, en daarom hoop(te?) ik op een interessante discussie. Maar die lijkt zich maar niet te kunnen ontwikkelen?
heb het tekstje gelezen.

De oorlogen in het M-O zijn natuurlijk maar symptomen van het diepliggendere probleem. los dat niet op en het is gewoon wachten tot de bommen opnieuw vallen.

discussies over M-O hebben hoe dan ook weinig zin

1) te weinig kennis vd deelnemers

2) Het complexe socio-economische-culturele-historische-religieuze-geografische probleem reduceren tot 1 onderdeeltje (islam bvb) en hieraan alles ophangen + eigen conclusie en eigen waarheid ( natuurlijk de rest negerend)

3) hopeloze polarisatie tussen pro israel en pro arabieren aanhangers ("alle arabieren willen Joden in zee drijven" of "Alle Joden zijn dieven en massamoordenaars)

4) doorgaans veel te veel emoties bij discussiedeelnemers wat uiteindelijk ontaardt in persoonlijke aanvallen

hier zijn al een paar topics over geweest in de laatste maanden (periode libanon)

lees ze door en je weet wat ik bedoel
Rafael
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 dec 2006, 17:01

Re: Yom Kippoer Oorlog

evilbu schreef:
1207 schreef:
Rafael schreef:oke sorry nouja laat maar,

ik dacht dat jullie mij misschien een beetje konden helpen omdat ik er niet zo goed mee op weg kwam.

nouja jammer maar sorry.

groetjes raf.
helpen ja,

alles voorkauwen neen,

http://www.google.be/search?hl=nl&sa=X&oi=...+kippur&spell=1

resulteert in 1.3 miljoen sites. veel leesgenot :)
En ik heb hierboven toch al een flink stukje geschreven, heb je dat eigenlijk gelezen? :)
ja , maar daar had ik niet zoveel aan, dat is informatie over de oorlog en dat is niet de bedoeling van deze opdracht. de basisinformatie heb ik al :) :)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Eric Tutu
Artikelen: 0
Berichten: 126
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 10:13

Re: Yom Kippoer Oorlog

wat is dan wel de bedoeling van de opdracht :) :)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!