made in flanders schreef:De mensen waren ook helemaal gehersenspoeld, alles wat hun God (Hitler dus) zei was voor hen ook per definitie waar.
Maar tijdens het verloop van de oorlog kan je groot verschil zien in de propaganda, de eerste jaren, waarin Duitsland aan het winnen is worden mannen opgeroepen om hun rijk uit te breiden voor meer lebensraum. De laatste jaren waarin Duitsland aan het verliezen is worden mannen opgeroepen om de veraderlijke vijand van hun rijk weg te houden.
Ik heb nooit goed verstaan hoe in beide oorlogen de gemiddelde man in Duitsland en zijn bondgenoten het plan ingelepeld kreeg.
"Wij gaan ons land vergroten (en dus ook democratische rechten geven aan de inwoners?????)" "Wij gaan andere volkeren assimileren" "Wij gaan koloniseren"??
Wat ik wel heb opgevangen is dat de nazi's graag een draai gaven aan hun plannen. Zo heb ik gehoord dat de inval in Polen verantwoord werd als het creëren van een corrideren met Oost-Pruisen en de verzekering van de stad Gdanks/Dantzig die toen een vrijstad tussen Polen en Duitsland was.
En dat brengt me op iets anders : na de eerste wereldoorlog werd Duitsland gestraft. Een stukje ging naar België (een in mijn ogen nodeloze straf die ook voor België de reeds ingewikkelde samenstelling nog erger maakte), Polen kreeg een corridor naar de zee waardoor Duitsland in twee gesneden werd...Ook hun kolonies in Afrika zoals Rwanda geraakten ze kwijt . Ook Oostenrijk werd gestraft, zo ging Zuid-Tirol naar Italië, waar het nu nog altijd deel van uitmaakt met taalproblemen tot gevolg.
Ik praat niet goed waarmee ze begonnen zijn, en de holocaust heeft geen excuus

, maar ik kan me wel voorstellen dat de soldaten wel beseften wat hen te wachten stond en daarom misschien niet voor Hitler, maar voor hun naasten voortvochten.
Het heeft niet mogen baten en inderdaad : miljoenen Duitsers zijn verdreven uit zowel Oost-Pruisen als andere delen in het oosten. Ook uit Tsjechië zijn Duitstaligen (die "Duits" genoemd werden) gegooid. Velen zijn hierbij ook omgekomen. Hun land werd ook opgedeeld en het zou een kleine halve eeuw duren voor ze weer herenigd werden.